Heineken heeft een akkoord bereikt met het Japanse Kirin voor een overname van diens biermerken in Brazilië. De deal vertegenwoordigt een waarde van zo'n 664 miljoen euro. De Japanners zagen geen goede mogelijkheden om de Braziliaanse tak te verstevigen en te laten groeien, mede door het verslechterde economische klimaat in het Zuid-Ameikaanse land, maar Heineken ziet grote mogelijkheden.
Heineken wordt de nummer twee op de biermarkt in Brazilië, na het Belgisch-Braziliaanse AB InBev.
De Braziliaanse tak van Kirin bevat merken als Schin en Devassa en was vorig jaar goed voor een omzet van omgerekend 1,1 miljard euro. Daarop werd een operationeel verlies van 85 miljoen euro geleden. Het bedrijf bedient ongeveer 9 procent van de biermarkt in Brazilië en heeft een marktaandeel van 2 procent op het gebied van frisdrank.
Heineken wordt na de overname het nummer twee op de Braziliaanse biermarkt, na AB InBev.