Ondanks de hoge inflatie en onzekere tijden, overlegt bierbrouwer Ab Inbev goede kwartaalcijfers. De omzet van de biergigant steeg met 11,3 procent, terwijl de volume ‘slechts’ met 3,4 procent steeg. De relatief lage groei van de volume tegenover de relatief hoge groei van omzet betekent dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor een glas bier. Ab Inbev ziet meer interesse in de premiummerken.
De CEO van het bedrijf, Michel Doukaris, ziet een ‘gezond evenwicht tussen volume en prijs', nu consumenten steeds vaker kiezen voor premiummerken van het bedrijf. De verschillende prijsstijgingen – Ab Inbev verhoogde de prijzen met ongeveer 8 procent, heeft de vraag niet doen laten afnemen.
Ondanks de sterk stijgende kosten voor graan, energie en verpakkingsmateriaal bleef de operationele winst (ebitda) toenemen naar 5 miljard euro, een stijging van 7,2 procent. Voor de rest van het jaar houdt de brouwer vast aan zijn verwachting om 4 tot 8 procent meer winst te behalen.