EcoTapwater, een innovatieve benadering van waterconsumptie, heeft zijn weg inmiddels al vele jaren gevonden naar de horeca en zakelijke dienstverlening. Theo Wichers, oprichter en directeur van EcoTapwater, verteld over het ontstaan van het concept en zijn persoonlijke missie om de wereld een klein beetje beter te maken.
"Mijn achtergrond ligt in de horeca, waar ik begon met dienstverlening en later ook verkoop. Begin 2009 heb ik Hydro-Sano b.v. opgericht en ben toen begonnen met waterfilters voor de particuliere keukenmarkt, al snel zocht ik naar manieren om dit verder uit te breiden. Samen met mijn toenmalige compagnon bedacht ik de term "eco-tap" en we registreerden het als merknaam", aldus Theo. "We begonnen dus in de keukenmarkt en later, tijdens de financiële crisis, richtten we ons steeds meer op de horeca. We introduceerden een systeem waarbij klanten per tafel per week werden gefactureerd voor het gebruik van het water. Aanvankelijk begonnen we met plat gefilterd tafelwater en voegden later ook bruisend water toe met een tapzuil. Met dit systeem serveer heerlijk gekoeld, zuiver water op een milieuvriendelijke manier."
Win-win situatie: duurzaam èn kostenbesparend
De wereld is veranderd, vooral na corona, is er meer bewustwording gekomen. Mensen beseffen steeds meer dat het niet meer van deze tijd is om flessen mineraalwater te transporteren terwijl je het ook ter plaatse kan tappen. Dat onnodige transport, de CO2-uitstoot bij de productie, en het (zwerf)afval van die flessen schaadt het milieu. Water is het meest verkochte drankje in de horeca, en ons systeem biedt een eenvoudige, milieuvriendelijke oplossing. Daarnaast kost het ook nog eens maar een fractie van de prijs van gebotteld water, een duidelijke win-win situatie dus. Ideaal voor (horeca)ondernemers die bij willen dragen aan een gezonder milieu én een gezonde omzet.
De voordelen voor alle soorten horeca
In de horeca is ruimte kostbaar, en dit systeem vereist veel minder opslagruimte in verhouding tot gebotteld mineraalwater. Daarnaast is het gek dat je betaalt voor flessen die je na gebruik meteen weggooit en dat je dan nog een keer moet betalen om diezelfde flessen weer op te laten halen.
Het systeem biedt continu toegang tot zuiver, gekoeld water (zowel plat als bruis), wat betekent dat er nooit te veel of te weinig in de koeling staat. Om deze continuïteit te garanderen is de samenwerking met EcoTapwater altijd inclusief onderhoud en volledige 24/7 service, zonder extra kosten.
Theo: "Elke horecaonderneming is uniek, en de EcoTapwater-installatie ook. Want mooi design, daar zijn we gek op. Wij maken het design van de tapzuil én de flessen geheel op maat. De zuil wordt gemaakt in de stijl van jouw interieur, in de flessen graveren we je logo. Zo kun je vol trots dit heerlijk frisse tapwater serveren. Dat past bij de filosofie van lokaal inkopen en draagt bij aan een duurzame, positieve beleving van je klanten."
EcoTapwater & De Verkaart Foundation
Het gaat niet alleen om het verminderen van de ecologische voetafdruk, maar ook om het verbeteren van mensenlevens. Iedereen heeft recht op schoon drinkwater, een gedachte die resoneert in de missie van De Verkaart Foundation. De keuze om met deze stichting samen te werken, kwam voort uit de overtuiging dat de donaties rechtstreeks terechtkomen waar ze nodig zijn. Het gaat niet naar grote salarissen of een auto, het gaat allemaal naar het project.
De samenwerking heeft al concrete resultaten opgeleverd: EcoTapwater heeft bijgedragen aan het opzetten van een regenwateropvangsysteem dat niet alleen dient voor schoon drinkwater maar ook voor landbouw, voeding, kleding en onderwijs. Voor ieder abonnement doneert EcoTapwater 36.000 liter drinkwater per jaar aan weesmeisjes en albinokinderen in Kenia. Voor Theo gaat dit verder dan zakelijk succes: ‘Het is niet alleen een partnerschap, maar een persoonlijke missie om de wereld een beetje beter te maken.’
Meer dan alleen zuiver water…
EcoTapwater is het duurzame en gezonde alternatief voor water uit flessen, beter voor het milieu én voor je portemonnee. Daarnaast wordt er voor ieder abonnement drinkwater aan een goed doel geschonken. Duurzaam ondernemen is dus winst voor iedereen!
De visie van Theo en zijn team is om bewustwording te creëren en positieve veranderingen teweeg te brengen. Dat weerspiegelt in de groeiende vraag. Steeds meer (sterren)restaurants en hotels kiezen voor EcoTapwater.