Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

Auteur: Thijs Jacobs
Columns 3 januari 2020
Horeca-etiquette: gedragsregels bij gebruik van e-mail en social media

Ook online zijn er omgangsvormen die je in acht dient te nemen. Je wilt natuurlijk niet alleen fysiek, maar ook via e-mail en social media een goede indruk achterlaten. Sommige ‘fouten’ maakt men niet bewust, maar het is verstandig om een aantal zaken goed te checken voordat je een e-mail verzendt of iets op social media post. Wees in ieder geval altijd secuur, oprecht, begripvol en vriendelijk.

E-mail:

Lees je e-mail nog één keer goed door voor je hem verzendt. Je weet immers niet of de mail nog woprdt doorgestuurd en naar wie.
Gebruik nooit CAPS, bold, underline en te veel uitroeptekens. Dit kan geïnterpreteerd worden als ‘schreeuwen’, en dat doen we liever niet.
Wees voorzichtig met forward en reply to all: is alle content wel geschikt voor de geadresseerde? Een lange thread kun je ook nog inkorten, dat is wel zo netjes.
 Gebruik CC en BCC op de juiste manier:
•    CC staat voor Carbon Copy en is bedoeld als ‘FYI only’.
•    BCC staat voor Blind Carbon Copy en is de discrete variant van de CC.|
Wees voorzichtig met ironie en sarcasme in e-mails. Wij zijn een sarcastisch volkje, maar zonder jouw gezichtsuitdrukking erbij zou de ontvanger je goedbedoelde grap best verkeerd kunnen opvatten.
Controleer voor verzenden nog eens de lijst met geadresseerden. Soms wil de ‘auto-herkennen’ functie van Outlook ervoor zorgen dat je vertrouwelijke mail nou net naar die ene identieke voornaam van die andere klant wordt verzonden.

 

Social media:

Ben respectvol: behandel de mensen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.
Maak duidelijk dat het om je eigen mening gaat; schrijf daarom in de ik-vorm.
Zorg dat feiten kloppen.
Vergeef anderen hun fouten en corrigeer hen niet continu.
Wees beleefd en toon respect voor andere meningen, culturen, waarden, et cetera.
Pas geen censuur toe op de mening van anderen.
Niet pushen: bijvoorbeeld reclame posten op tijdlijn van iemand.

 

Kortom: behandel anderen online net zoals je dat in het dagelijks leven zou doen. Let ook op technische aspecten, zoals verkeerde ontvangers en foutieve ‘tags’. Wanneer je je vriendelijk en beschaafd opstelt, dan verdien je respect en waardering. Ik wens je hierbij hele fijne feestdagen toe.

Over de auteur:

Deze bijdrage is geschreven door Anne-Marie van Leggelo.
Anne-Marie is etiquette-expert, imagodeskundige, presentatrice, dagvoorzitter, spreker en columniste. Haar bedrijf, Het Etiquette Bureau, is een etiquette-, trainings- en consultancybureau op het gebied van etiquette en gastheerschap.

Overig nieuws