Voor 42 procent van de Nederlandse consumenten voelt het geven van fooi bij restaurants niet als een vrijblijvende keuze. Vooral jongeren (18-24 jaar) voelen zich verplicht om fooi te geven (60 procent). Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed, uitgevoerd onder duizend consumenten in Nederland die in het afgelopen jaar een restaurant bezocht hebben.
Hieruit blijkt ook dat automatische fooisuggesties, meestal in percentages weergegeven op de betaalautomaten, weerstand oproepen: twee vijfde (39 procent) van de Nederlanders ervaart deze als te dwingend.
Wanneer wel en wanneer geen fooi?
De keuze om wel of geen fooi te geven in restaurants is afhankelijk van verschillende factoren. Zo zegt 38 procent van de consumenten áltijd fooi te geven na een uitgebreide lunch of diner. Daarentegen geeft ruim een kwart (27 procent) nooit fooi bij afhaal- of bezorgmaaltijden. In het buitenland zit de hand wat losser op de knip: 17 procent van de Nederlanders geeft daar vaker fooi dan thuis. Ook in exclusieve restaurants zijn mensen royaler: één op de tien (11 procent) geeft dan vaker fooi, en een hoger bedrag. Daarnaast speelt sociale druk een rol bij het geven van fooi: vooral de jongere generaties (18-34 jaar) voelen zich meer onder druk gezet om fooi te geven wanneer de bediening aan tafel blijft staan tijdens het afrekenen (18 procent).
10, 15 of 20 procent?
Met de opkomst van contactloos en digitaal betalen, gebeurt het geven van fooi steeds vaker via een betaalautomaat. Toch tipt een kwart van de Nederlanders (25 procent) liever contant dan elektronisch. Vooral jongeren worstelen met de ‘rekensom’ bij digitale fooikeuzes op betaalautomaten, zoals het kiezen tussen vijf, tien of vijftien procent fooi bovenop het totaalbedrag. Bijna een derde (30 procent) van de 18- tot 24-jarigen vindt het lastig om uit te rekenen welk bedrag hoort bij de automatisch voorgestelde percentages. Onder de 65-plussers is dit slechts vijf procent. Ook geeft een kwart (26 procent) van de jongste generatie de voorkeur aan vaste bedragen boven percentages.
“Waar men vroeger het wisselgeld achterliet als fooi, is door de vermindering van cash in horeca en de toename van het aantal digitale betaalmethodes, het landschap rondom fooi enorm veranderd,” zegt Emine Youssef, directeur Hospitality voor West-Europa bij Lightspeed. “Voor horecaondernemers is het daarom belangrijk om bewust na te denken over hoe en wanneer ze fooi-opties aanbieden, zodat gasten zich niet onder druk gezet voelen, maar juist ondersteund bij het maken van een passende keuze. Transparantie en gebruiksvriendelijkheid spelen daarin een sleutelrol. Het gaat erom een sfeer van gastvrijheid te behouden, ook op het moment van afrekenen.”