Uit recente cijfers van ABN Amro blijkt dat ruim 620.000 Nederlandse huishoudens geregistreerde problematische schulden hebben. Dat is 7,6 procent van alle huishoudens in ons land. Dit zijn bijvoorbeeld achterstanden bij de Belastingdienst, de zorgverzekeraar of een registratie bij het BKR. Ook jongeren komen steeds vaker in financiële problemen.
Als een werknemer van een horecabedrijf in de financiële problemen komt en zijn of haar rekeningen niet meer kan betalen, kan het zijn dat de deurwaarder beslag legt op het loon dat de werkgever uitkeert. Dit fenomeen heet Loonbeslag en heeft gevolgen voor de werkgever. Een deurwaarder mag alleen beslag leggen op het loon van een individu met toestemming van de rechter of de overheid. Dit bestaat uit een beschikking, vonnis of dwangbevel. Een vonnis of beschikking is een uitspraak van de rechter. Een dwangbevel is een officiële brief van de overheid.
De deurwaarder is vervolgens verplicht om de werkgever of uitkeringsinstantie op de hoogte te brengen van het loonbeslag. Dit is een zogeheten beslagexploot. Zo een beslagexploot is een officiële brief van de deurwaarder waarmee hij beslag mag leggen op het inkomen. De deurwaarder stuurt ook een kopie mee van het vonnis, de beschikking of het dwangbevel naar de werkgever.
Verklaringsformulier
Als de deurwaarder beslag wil leggen op het loon van een werknemer, vraagt hij eerst informatie bij de werkgever op. De werkgever moet hiervoor een verklaringsformulier (verklaring derdenbeslag) invullen. De deurwaarder vraagt informatie over bijvoorbeeld:
- of de werknemer bij je werkt
- wanneer de werknemer salaris krijgt
- hoe hoog het salaris is
- of er al een loonbeslag is
Werkgevers moeten antwoord geven op deze vragen binnen de bepaalde tijd die de deurwaarder geeft. In het Register van gerechtsdeurwaarders is te controleren of de aanvraag afkomstig is van een bevoegde deurwaarder. Werkgevers geven ook informatie over de gezinssamenstelling. Dit heeft namelijk gevolgen voor de beslagvrije voet.
De beslagvrije voet is een aspect waar de deurwaarder rekening mee moet houden. De beslagvrije voet is het deel van het loon dat de werknemer niet kan missen en wordt uitgeven aan onder andere huur/hypotheek en boodschappen. Hoe groter de gezinssamenstelling hoe hoger het deel beslagvrije voet. Nadat de hoogte van het bedrag is bepaald, wordt de beslagvrije voet door de werkgever overgemaakt naar de werknemer. De rest van het loon maakt de werkgever over naar de deurwaarder. Dit gebeurt net zolang totdat de hele schuld is afbetaald of de werknemer met schulden van werkgever wisselt.
Signalen
Iedere werkgever wil uiteraard voorkomen dat werknemers in de financiële problemen komen. Vaak geven werknemers bewust of onbewust al signalen af als er financiële problemen zijn. Medewerkers met geldproblemen zijn eerder geneigd om een voorschot op het loon of het vakantiegeld te vragen of geven aan meer te willen werken. Daarnaast is het als werkgever verstandig om op stille signalen te letten: denk aan ingrijpende persoonlijke ontwikkelingen als een scheiding, de verkoop van een huis of het (onverwacht) overlijden van een dierbare van de werknemer.
Uit het jaarverslag van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) blijkt dat er in 2018 al 265 duizend beslagen op periodieke inkomsten zijn geweest. Naar verwachting stijgt dit cijfer. Een loonbeslag komt niet uit de lucht gevallen, daar zijn al heel wat betalingsherinneringen en aanmaningen aan vooraf gegaan. Veel beter is het daarom om als werkgever geldzorgen bij personeel eerder bespreekbaar te maken, maar op het hebben van financiële problemen heerst nog altijd taboe. Een werkgever die ziet dat een werknemer met geldproblemen zit, kan met diegene in gesprek. Een eerste handgebaar kan ervoor zorgen dat de financiële situatie bespreekbaar wordt en een Loonbeslag uiteindelijk niet noodzakelijk is.
Het loonbeslagtraject heeft administratieve gevolgen voor werkgevers, er gaat redelijk wat tijd en energie in zitten. De deurwaarder laat werkgevers weten wanneer het loonbeslag stopt. Dit mogen werkgevers niet zelf doen.
Dit artikel maakt onderdeel uit van de Themamaand Betalen.
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.