Digitalisering in de horeca: wat kan het voor jouw zaak betekenen?

Auteur: Redactie
Digitalisering in de horeca: wat kan het voor jouw zaak betekenen?

De customer journey in de horeca veranderde helemaal. De QR-code maakte een comeback, reviews zijn de standaard en reserveren gebeurt digitaal. Hoe optimaliseer je al die stappen zo goed mogelijk?

Hoe lok je gasten naar je zaak?

Gasten die als toevallige passant je zaak binnenstappen en zich willen laten verrassen, zijn eerder de uitzondering dan de regel. Nu klanten online kunnen vergelijken, kiezen ze liever vooraf waar ze willen eten. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat je online goed te vinden bent. Maar geen paniek, je hoeft geen uitgebreide website te hebben om gasten aan te trekken! Zorg er vooral voor dat je openingsuren, adres en contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn. Hou alles ook up-to-date. Een gast die voor een gesloten deur staat omdat je op je website je jaarlijkse verlof niet hebt aangekondigd, dat levert boze reacties op. Vakanties of onverwachte sluitingen deel je ook op je sociale media.

En vergeet ook Google niet. Heel wat bezoekers vinden je zaak via een zoekmachine. Dankzij Google My Business krijgen ze snel alle nodige informatie. Zorg er dan ook voor dat ook daar alle informatie zo up to date mogelijk is. Voor meer tips voor Google My Business kan je terecht op onze blog.

De gast maakt een beslissing

Je hongerige gasten willen natuurlijk ook gemakkelijk reserveren. Vroeger gebeurde alles via de telefoon, maar dat vergt wel wat tijd van jou of je medewerkers. Bovendien moet je dan altijd beschikbaar zijn. Anders wek je misschien verkeerdelijk de indruk dat je gesloten bent. Online reserveren is kinderspel dankzij de vele beschikbare tools en een handige oplossing voor jouw reserveringen. Resengo is veruit de grootste en bekendste. Tip: je hoeft niet al je tafels aan te bieden via je reserveringstool. Late beslissers zullen het waarderen als je sowieso altijd een paar tafeltjes vrijhoudt.

Tijdens het bezoek

Zodra je gasten door de deur wandelen, zet je alles op alles voor een vlekkeloze ervaring, dat spreekt voor zich. Maar ook daarbij kan digitalisering jou een handje helpen. Sinds de coronacrisis werken heel wat horecazaken met een digitaal bestelsysteem. Gasten vinden op de tafel een QR-code, waarmee ze het menu kunnen raadplegen en eventueel zelfs bestellen. Of je dit aanbiedt, kies je natuurlijk zelf. Ga daarbij na of zo’n systeem bij de uitstraling van je zaak past en bij je publiek.

Maar ook achter de schermen kan je inzetten op digitalisering, bijvoorbeeld voor het kassasysteem van jouw horecazaak. Met een tool als Lightspeed, geef je makkelijk alle bestellingen door aan de keuken en houdt het zaalpersoneel het overzicht. Je kan de tool helemaal personaliseren voor jouw horecazaak én er zelfs je personeelsplanning in bijhouden. Op het einde van het bezoek reken je vlekkeloos af in de tool, dankzij de geïntegreerde betaaloplossing van Worldline.

En wat nadien?

Goede reviews trekken andere goede reviews aan. Social proofing heet dat. Je kan je gasten aansporen om een review achter te laten. Je kan hen bijvoorbeeld de dag nadien een mail sturen, eventueel met een kleine aanmoediging in de vorm van een kortingscode. Online reserveringsplatformen maken dat extra eenvoudig. Je bezit zo het e-mailadres en telefoonnummer van je gasten. Krijg je, ondanks alle inspanningen, toch een slechte review? Dat is alvast geen reden tot paniek. Er zijn heel wat manieren om met een minder positieve review om te gaan. Daarover lees je alles op onze blog.

Hou je ‘tags’ op social media ook in de gaten. Mensen posten op Facebook of Instagram misschien heel veel over jouw zaak. Neem eens een kijkje op je eigen locatie of via de hashtag met de naam van je zaak. Gebruik die foto’s – na toestemming – op je eigen kanalen.

En als laatste: tevreden gasten keren sowieso terug. Leg hen dan ook vaak genoeg in de watten. Via Resengo kun je zien welke klanten regelmatig een reservering plaatsen. Met Joyn bied je trouwe klanten een digitale spaarkaart. Geef hen korting of een gratis drankje. Ze verdienen het!

Less is more

De mogelijkheden om digitale oplossingen in jouw horecazaak te integreren zijn eindeloos, maar verlies jezelf daar ook niet in. Hou bij het kiezen altijd je eigen identiteit in het achterhoofd. Het is niet omdat het kan, dat het ook voor jouw zaak nuttig of relevant is. Ook hier geldt: less is (sometimes) more. Overdrijf dus niet en gebruik enkel de applicaties die een echte meerwaarde voor jouw zaak. Hou daarbij de kostprijs van een toepassing altijd in gedachten en evalueer alles tijdig. Zorg dat je uiteindelijk enkel de apps overhoudt die je vaste kosten verlagen, of die je omzet verhogen.

Overig nieuws