In dit bericht de belangrijkste conclusies uit het onderzoek van het 'overstapgedrag in de horecabiermarkt en motieven om dat wel of niet te doen'.
*Aantal overgestapte horecazaken*
14,8 procent van de cafés met kelder- of fustbier is na 2005 overgestapt naar een andere brouwerij. Dat is gemiddeld 2,4 procent per jaar.
*Mate van binding*
Het overstapgedrag hangt sterk af van de mate van gebondenheid aan de brouwerij. Ongebonden cafés stappen het meest over en pandgebonden cafés stappen vrijwel niet over naar een andere brouwerij.
*Overstappen = grotere binding*
Bij de overstap naar een andere brouwerij is er vaker sprake van een toename van de binding (zoals ongebonden naar tapbinding of tapbinding naar binding via financiering) dan van een afname van de binding.
*Overstappen overwogen*
Ruim een kwart van de cafés heeft na 2005 overwogen om over te stappen, maar is niet overgestapt en bijna 60 procent van de cafés heeft in die periode niet overwogen om over te stappen.
*Ontevredenheid prijs*
De belangrijkste reden om over te stappen of een overstap te overwegen, is ontevredenheid over de prijs.
*Tevredenheid leverancier*
De belangrijkste reden om een overstap niet te overwegen, is de tevredenheid over de huidige leverancier.
*Overstappen gemakkelijk?*
De meeste ongebonden en tapgebonden cafés geven aan dat overstappen makkelijk is. Voor twee derde van de pandgebonden cafés is overstappen niet mogelijk en voor een kwart is dat zeer moeilijk.
*Contracten brouwerij*
De belangrijkste belemmering om over te stappen, zijn de contracten met de brouwerij (indien van toepassing). Bij pandgebonden cafés is de belangrijkste belemmering het huurcontract met de brouwerij (brouwerij is eigenaar van het pand).
Download nu het gehele onderzoek via deze "link.":http://www.decafekrant.nl/downloads.html
Conclusies overstapgedrag horecabiermarkt
29 augustus 2012