In Nederland is er behoorlijk weinig van de winter te merken, maar gelukkig is er in skigebieden als Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Italië nog genoeg winters vertier te vinden. Het is even rijden inderdaad, maar daar staat in Duitsland en in Oostenrijk wel een echte biercultuur tegenover. En wist u dat Italianen bij een pizza het liefst een glas bier drinken?
Hebben we in Nederland dan geen biercultuur? Ik denk dat die cultuur de laatste tien jaar pas echt aan het ontstaan is. Met andere woorden, wij hebben op dit moment alle middelen om de Nederlandse biercultuur te vormen.
Om met het product te beginnen: de Nederlandse brouwers hebben in de afgelopen jaren voldoende geëxperimenteerd met de meest vreemde en verrassende ingrediënten in de bieren die op de markt verschenen. Of dat nou telkens echt lekkere bieren opleverde vraag ik mij af. Hoeveel van die bieren met lactose, pindakaas, marshmallows, aardbeienjam én hagelslag zijn zó’n succes geworden, dat ze in een vast assortiment zijn opgenomen? Verrassend zijn de bieren misschien wel geweest, maar ze worden vrijwel nooit voor een tweede keer gebrouwen.
De conclusie van de afgelopen CRAFT brouwers bijeenkomst is dat brouwers moeten blijven vernieuwen. Hopelijk vernieuwen ze dan wel aan de kwaliteitskant en zwakt het geëxperimenteer met de meest opvallende ingrediënten een beetje af.
Daarnaast is een goed café geholpen met goede bierbrouwers en de brouwers met een goed café. Een brouwer kan zijn prachtig gebouwen bier leveren aan een café dat zijn bier finaal om zeep helpt door een slechte hygiëne of taproutine te hanteren. Het bier zal daardoor niet smaken zoals het door de brouwer bedoeld is en dus is de ervaring van de gast is dan per definitie slecht. Het café dat zich inzet voor de beste bierbeleving kan een glas bier tot in perfectie tappen, schenken en serveren, maar als het bier vol zit met onaangename aroma’s door brouwfouten zal het nooit tot een optimale beleving leiden in het café.
En dat is juist de uitdaging van de hele horeca in Nederland op dit moment. Kosten rijzen de pan uit, of zelfs de frituurpan in het café dat alleen bier en bitterballen serveert. En de consument heeft steeds minder te besteden. De consument die nog wel in de horeca kan besteden wil dat nog graag en goed ook. Maar alles moet dan wel kloppen. Het juiste bier op de kaart, perfect geadviseerd door een vriendelijke medewerker, wonderschoon getapt of aan tafel uitgeschonken en geserveerd op een schoon viltje, uiteraard met de logo’s van het viltje en het glas naar de gast toe. O, en vergeet de glimlach niet. De inkoop daarvan is overigens gratis.
Bedrijven die dat inzien motiveren hun medewerkers om het beste uit zichzelf te halen. Toch blijft een veel gehoorde klacht dat medewerkers zo slecht te vinden zijn. Buitenlandse krachten zijn een mogelijkheid, maar naar mijn mening zouden medewerkers in de Nederlandse horeca allemaal Nederlands moeten spreken. Of in ieder geval de steekwoorden van hun dagelijkse bestellingen in het Nederlands moeten kennen. Natuurlijk begrijp ik, dat als je je allereerste werkdag hebt in de horeca van een land waarvan je de taal niet machtig bent, het even wennen is. Maar na een week snap je echt wel wat ‘alsjeblieft’ en ‘dankjewel’ betekent en hoe je het uitspreekt. Als er in die week meer dan honderd vaasjes bier bij je besteld zijn, zou je toch denken dat het verschil tussen ‘fluitje’ en ‘vaasje’ wel duidelijk is. Dan mag je uitspraak nog niet vlekkeloos zijn, de taal van je gast proberen te spreken draagt écht bij aan de beleving van de gast. Een medewerker die dat niet doet, wil gewoon echt niet.
Nog even terug naar de Nederlandse biercultuur en op de invloed van de cafés daarvan. Grijp die brouwer met een oneindige vernieuwingsdrang en idiote ideeën goed bij zijn lurven. Geef de brouwer van smaakvolle kwaliteitsbieren een dikke knuffel en een kus. En zorg dat elk bier dat geserveerd wordt tot in de puntjes verzorgd is. Kijk tijdens de wintersport in Duitsland of Oostenrijk gerust eens hoe dat moet.
Richard Moerkerk is de vaste columnist van De Cafékrant, internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek. Iedere maand publiceert hij een inspirerende column. Lees ze hier. Ontdek ook de fascinerende wereld van bier met Richard Moerkerk in zijn boek 'Bier als de vrouw van mijn dromen', waarin hij grappige anekdotes, leerzame weetjes en heerlijke bierrecepten deelt.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.