Albert Heijn zal 'een plek worden om iets te eten'. Dat zei Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, woensdag in Het Financieele Dagblad (FD). De winkels worden omgebouwd, zodat klassieke kruidenierswaren minder ruimte zullen krijgen.
Het FD beroept zich in het stuk op cijfers van marktonderzoeker GfK, waaruit blijkt dat de traditionele supermarkten van Albert Heijn vorig jaar minder klanten konden verwelkomen dan het jaar ervoor. Kolk vindt dat de supermarkten van het merk een andere functie moeten krijgen om zodoende de terugloop van het aantal klanten op te kunnen vangen.
Albert Heijn als horecaketen?
Wordt Albert Heijn dus een verkapte horecaketen? Misschien wel, want er komt meer ruimte voor directe consumptie in de winkels. Er wordt ook onderzocht of een betere en snellere bezorgservice uit te rollen is. Inmiddels zijn er gesprekken gaande met partijen zoals Thuisbezorgd en Deliveroo. Volgend jaar opent, als proef, de eerste keuken van AH, waarin verschillende gezonde Allerhande-maaltijden vers voor de klant worden bereid.
In totaal zal Albert Heijn in 2019 150 winkels van de 966 winkels in Nederland ombouwen naar de vernieuwde formule en mogelijk worden er winkels gesloten.