Voor jou: 8 praktische terrastips

25 maart 2016
Voor jou: 8 praktische terrastips

Het lijkt er nu nog niet op, maar de lente is toch echt begonnen. Om zeker te zijn van een succesvol terrasseizoen, geven we je graag
de volgende do's en don'ts mee.

*Don’ts:*

*#1. “Nee sorry, u kunt bij mij niet bestellen, dan moet u bij mijn collega zijn”*
Dit is een grote irritatie voor grote groepen gasten. De ondernemer kiest ervoor om de bestelling via geautomatiseerde kastjes te organiseren en dit is prima voor de efficiency, maar het mag nooit het probleem van de gast worden dat iemand geen ‘ kastje’ heeft. Oplossing: bediening met handen vol, mag best om een momentje geduld vragen. Daarna direct een ‘ kastje’ inseinen of de bestellingen doorgeven kan natuurlijk ook.

*#2. Het ‘we hebben te weinig mensen vandaag vanwege het mooie weer, dus het kan een momentje duren – excuus’*
Door het gebruik van een smartphone met internet en weer-apps in combinatie met geautomatiseerde planningsystemen moet het voor de ondernemer een koud kunstje zijn om er tijdens de eerste terrasdagen voor te zorgen dat er voldoende personeel beschikbaar is. In werkelijkheid is het voor veel ondernemers ingewikkeld om tijdig goed personeel gereed te hebben, want je kunt moeilijk op de dag zelf nog een blik medewerkers opentrekken. Iets meer anticiperen op de komende lentedagen is wel nodig.

*Do’s:*

*#1. Geef gasten ‘een blik van herkenning’*
Terrashelden moeten er maar aan gaan staan; in de verzengende hitte keihard knallen op het terras om een paar knaken te verdienen. Je hebt als terrasheld(in) twee keuzes: als het écht druk wordt, kun je iedere gast blijven begroeten en laten zien dat je eraan komt zodra je tijd hebt of de gast negeren zodat deze zich vanzelf gaat storen aan de wachttijd. Zorg dat de gast ziet dat hij gezien is! Dat neemt de eerste stress weg en geeft wat tijd voor de bediening. Daarbij moet de bediening vrolijk zijn, lachen en er zichtbaar plezier in hebben. Dat scheelt zoveel heibel.

*#2. Voorkom wiebelende tafels*
Niet elke ondernemer heeft geld voor automatisch stabiel staande tafels. Laat je medewerkers dan niet op zoek moeten gaan naar een stapel viltjes waarmee hij of zij na veel vouwwerk de tafel net (niet) stabiel kan krijgen. Hiervoor heeft men de laminaat afstandhouder uitgevonden. Een driehoekig stuk hout of plastic dat voor een habbekrats te koop is bij iedere bouwmarkt. Hiermee kan de bediening in één beweging iedere tafel rechtzetten.

*#3. Zorg voor extra werkkleding*
Bij warm weer is het wachten op de eerste ellende na pakweg een week. Dan begint de echte zweetlucht in de kleren te trekken en wordt de gastbeleving definitief gekild. Zorg voor een paar extra T-shirts en polo’s en schone sloven zodat het personeel zich ook tijdens de werkdag een keer kan omkleden.

*#4. Maak tafelnummers aanwezig en zichtbaar*
Herken je de situatie dat je bestelde drankje of broodje na vijf tafels navragen pas bij je terecht komt? Vaak zijn de tafelnummers of het gebruikte systeem niet helder bij het personeel en dat zorgt voor de grootst mogelijke problemen voor bar, keuken en bediening. Een goede voorbereiding met duidelijke grote tafelindelingen en zichtbare tafelnummers op tafel voorkomen een hoop ellende.

*#5. Creëer servicepunten voor het personeel*
Verminder het aantal keren dat personeel voor kleine zaken naar binnen moet en richt daarvoor een terrasservicepunt in. Een simpele tafel is hiervoor al voldoende. Zorg voor schone doekjes en schoon sop, voldoende asbakken, besteksetjes, rietjes en onderzetters zodat je personeel door kan met werken.

*#6. Zorg voor voldoende menu’s en attributen*
Het hebben van te weinig menukaarten maakt bestellen wel heel ingewikkeld en dit is voor personeel een hel om mee te werken. Zorg daarom voor menukaarten op alle tafels. Dit zorgt voor verlaging van de werkdruk bij het personeel en rust bij de gast. Als je als ondernemer toch aan het bestellen bent, bestel dan gelijk even voor elke tafel peper, zout en (olijf)olie. Hier moeten gasten namelijk vaak om vragen en dit wordt dan pas gebracht als het eten al op of koud is. Zonde van ieders tijd.

~Lennert Rietveld, Van Spronsen & Partners horeca-advies, foto: Van Spronsen & Partners horeca-advies.~

Overig nieuws