Sociale media, zoals Twitter, Facebook en LinkedIn, zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. De sociale media spelen ook een steeds grotere rol in arbeidsrechtelijke relaties. Het gebruik
van sociale media door werknemers kan gunstig uitpakken voor een bedrijf (naamsbekendheid, reclame) of ongunstig (imagoschade). In hoeverre mag een werkgever het gebruik van sociale media door werknemers controleren?
*Meelezen*
Elke werknemer heeft recht op privacy, ook op de werkvloer. Het controleren van berichten in de sociale media, zoals tweets, is daarom niet zonder meer toegestaan; zelfs niet als dit onder werktijd en met de computer van de werkgever gebeurt. Dit geldt ook als een werknemer berichten plaatst in een publiek toegankelijk persoonlijk profiel of een blog. Echter, als iedereen die berichten mag lezen, mag de werkgever dat ook. Wanneer zulke uitlatingen blijk geven van 'wangedrag', mag de werkgever in principe actie ondernemen.
*Informeren*
Als een werkgever het gebruik van sociale media op de werkvloer wil controleren, is de regel dat werknemers daarover moeten worden geïnformeerd. Het is daarom raadzaam om dergelijke controles vast te leggen in een beleid of gedragscode. Vanuit het werkgeversperspectief is het belangrijk dat de gedragscode niet alleen regels bevat met betrekking tot het gebruik van sociale media tijdens werkuren, maar ook daarbuiten, om het risico op reputatieschade zo veel mogelijk te beperken. Ook is het verstandig om de gevolgen en sancties van niet-naleving van de gedragscode duidelijk 'op papier' te zetten.
*Gedragscode*
Om de gedragscode van kracht te laten worden, kan deze worden opgenomen in het personeelshandboek en/of op intranet worden geplaatst. Als de gedragscode verder gaat dan alleen regels voor het gebruik van sociale media, maar bijvoorbeeld ook arbeidsvoorwaarden bevat, is het verstandig om de gedragscode onderdeel van de arbeidsovereenkomst te maken. Worden er (geautomatiseerd) controles uitgevoerd, dan heeft de ondernemingsraad (mits die er is) het recht van instemming, omdat dit een vorm van personeelscontrole is en het verwerking van persoonsgegevens betreft.
*Meekijken*
Werknemers zijn zich vaak niet bewust van wie meekijkt... Een werkgever had loon ingehouden van een werkneemster die zich ziek had gemeld (waterpokken), omdat de werkgever de overtuiging toegedaan was dat 'de zieke' niet werkelijk ziek was. Als bewijs hiervoor voerde hij fotos aan die op de openbare Hyves-pagina van de werkneemster stonden. De kantonrechter oordeelde op grond van deze fotos dat het inderdaad niet aannemelijk was dat de werkneemster ziek was. Hij wees de vordering van de werkneemster dus af.
*Bewust*
Kortom, het verdient aanbeveling dat werkgevers een beleid opstellen waarin een eventuele controle van het gebruik van sociale media geregeld is. Voor werknemers geldt, dat zij zich moeten realiseren dat de informatie die zij via sociale media verspreiden voor vrijwel iedereen toegankelijk is.
Nanouck Schmeitz en Charlotte Buijsman
Advocatenkantoor Boekel De Nerée N.V.
"nanouck.schmeitz@boekel.com":mailto:nanouck.schmeitz@boekel.com en "charlotte.buijsman@boekel.com":mailto:charlotte.buijsman@boekel.com
Sociale media op werk, wie kijkt mee?
1 mei 2013