Aan de onstuimige groei van boodschappen- en maaltijdbezorging is een eind gekomen in 2022. De bezorgmarkt groeide dit jaar met 4,6% naar een omzet van €7.982 miljoen. In 2021 en 2020 bedroeg die groei nog respectievelijk 29% en 52%. Dat blijkt uit het FSIN Dossier Delivery 2022 van het FoodService Instituut Nederland. In 2023 zal de totale deliverymarkt stijgen met 4,3% (zie grafiek onderaan bericht).
Vooral de groei van maaltijdbezorging is na het einde van de coronamaatregelen (begin 2022) tot stilstand gekomen. De heropening van de horeca zorgde voor maaltijdbezorgers voor een flinke terugval in het aantal bestellingen. De terugval in het volume werd deels gecompenseerd door prijsstijgingen.
In de tweede helft van 2022 drukten de economische terugval en de sterke daling van het consumentenvertrouwen het aantal bestellingen. Een schrijnend gebrek aan bezorgers belemmert bezorgketens bovendien steeds meer om voluit te draaien. Per saldo daalt de omzet van maaltijdbezorging in 2022 met 4,1% naar €3.377 miljoen.
In 2023 blijft de omzetgroei van maaltijdbezorging steken op minder dan 1%, mede doordat Nederland begin 2022 nog te maken had met beperkende coronamaatregelen en er in die eerste maanden van het jaar nog relatief veel werd besteld.
"Op de lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft’, zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). ‘In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. De concurrentie wordt groter, de prijs belangrijker. Bovendien concurreert maaltijddelivery in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten. Zeker met de huidige extreme inflatie en een dreigende recessie, kiest de consument sneller voor de goedkopere supermarkt. Hierdoor verwachten we dat de markt voor maaltijdbezorging in 2023 slechts een kleine groei kent."
Nieuwe spelers
Delivery Foodretail boekte in 2022 nog een aanzienlijke groei van 12,1% naar €4.605 miljoen, maar ook hier is sprake van een afvlakking. In 2020 (+61%) en 2021 (+33%) was de groei veel sterker. Net als maaltijdbezorgers kregen ook boodschappenbezorgers in 2022 te maken met een samenleving die ‘heropende’ na corona, waardoor consumenten weer 'ouderwets’ naar de supermarkt gingen. Ook zijn de gevolgen van de prijsstijgingen vanaf de tweede helft van 2022 duidelijk zichtbaar. Consumenten kopen minder producten.
De groei komt vooral van pure online-spelers, zoals Picnic en Crisp. Ook de onstuimige ontwikkeling van flitsbezorging droeg bij aan de groei in dit segment. 2022 is het eerste jaar dat flitsbezorgers een heel jaar actief zijn in Nederland. De bezorgomzet van traditionele supermarkten (Albert Heijn, Jumbo, Plus et cetera) bleef in 2022 nagenoeg gelijk.
Deze cijfers komen voort uit FSIN Dossier Delivery 2022, dat het FoodService Instituut Nederland heeft samengesteld aan de hand van branchecijfers over 2021 en 2022 en inschattingen voor 2023. Het rapport biedt spelers in de foodsector handvaten en aanknopingspunten voor toekomstig beleid, dat door de elkaar snel opvolgende actuele ontwikkelingen aan veel verandering onderhevig is.
Over het FSIN
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is in 2003 door leidende bedrijven in de foodservicemarkt opgericht als onafhankelijk kennisplatform. Het kennisinstituut streeft naar de verdere professionalisering van de markt voor buitenshuisconsumptie. Het FSIN is een groeiende vereniging met 225 aangesloten bedrijven, waaronder grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN analyseert en duidt de toekomst van de totale foodmarkt aan de hand van cijfers en trends in alle hoofd- en subkanalen, zowel Out of Home als At Home.