'Nederlanders drinken niet om dronken te worden'

4 augustus 2014
'Nederlanders drinken niet om dronken te worden'

Uit onderzoek dat wijnmerk "Gallo":http://www.gallofamily.nl uitvoeren, blijkt dat 82% van de Nederlanders niet drinkt met het doel om hun gedrag te veranderen. Jongeren
van 18 tot 35 jaar vormen daarop de uitzondering, zij willen drank nog wel eens gebruiken voor het een of ander. Maar Nederlanders mogen het er dan niet om doen, één op de drie geeft aan wel vrolijker te worden van een wijntje, biertje of ander alcoholisch drankje.

*Gedragsbeïnvloeding*
Het zijn niet voor niets ingeburgerde uitspraken: ‘jezelf moed indrinken’, ‘er is leven in de brouwerij’, ‘de wijn in het lijf, de hart in de mond’. Het drinken van alcoholische drank heeft effect op het menselijke gedrag. Californisch wijnmerk Gallo Family Vineyards was benieuwd naar de mate waarin dit meespeelt bij het drinken van wijn of andere alcoholische dranken en schreef daarom een onderzoek uit naar het onderwerp. Uit het onderzoek onder onder 554 Nederlandse panelleden blijkt dat gedragsbeïnvloeding voor de gemiddelde Nederlander niet de reden is om een drankje te drinken. Maar liefst 82 procent van de ondervraagden zegt nooit te drinken met dat doel. 16 Procent geeft aan alcohol hiervoor wel eens gebruikt te hebben.

*Moed indrinken*
Een uitzondering op de grote meerderheid vormt de doelgroep 18 tot en met 34 jaar. Eén op de drie geeft aan wel eens gebruik te hebben gemaakt van een beetje Dutch courage, tegenover één op de zes onderzochten in de leeftijd 35 tot en met 54 jaar. Vijvenvijftigplussers zetten drank in één op de tien gevallen in als hulpmiddel. Dit zegt overigens niet dat alcohol geen invloed heeft op het gedrag van de Nederlander. Eén op de drie van de ondervraagden wordt vrolijker als hij een glaasje op heeft. Eén op de vijf staat meer open voor een praatje en één op de vier wordt een beetje slaperig van alcohol. Overigens lijkt Dutch courage een verkeerd gekozen gezegde, slechts 6 procent zegt meer lef te krijgen in benevelde toestand. Waar alcohol volgens sommigen dan weer wel goed voor is: een etentje opleuken. 12 Procent van de mannen vindt een etentje leuker als er alcohol geschonken wordt, tegenover 5 procent van de vrouwen.

*Liefde onder invloed*
De liefde heeft weinig baat bij alcohol, 1,3 procent wordt onder invloed sneller verliefd en 5,8 procent heeft in die staat wel eens iemand versierd. Spontaan iemand ten huwelijk vragen in aangeschoten toestand komt weinig voor: 1,4 procent. Het seksleven lijkt ook nauwelijks bewust beïnvloed te worden door drank, 2,7 procent vindt de liefdesdaad leuker met een slokje op.

*Zomerse sferen*
Gallo Family Vineyards liet ook onderzoeken of zomerse temperaturen invloed hebben op ons drankgedrag. Uit het onderzoek bleek dat rosé als het ultieme zomerdrankje voor vrouwen wordt gezien, al blijkt uit hetzelfde onderzoek dat 80 procent van de onderzochten vindt dat mannen ook rustig een glas rosé kunnen drinken zonder dat het hun mannelijkheid aantast. Andere typisch vrouwendrankjes bij zomerse temperaturen zijn volgens de ondervraagden witte wijn (16%) en cocktails (16%), maar rosé is met 40 procent duidelijk favoriet. Mannen blijken bij mooi weer als alcoholische versnapering vooral bier te drinken. De drankjes worden bij voorkeur in de tuin of op het balkon gedronken (57%) of op het terras van een horecagelegenheid (25%). Het park en het strand zijn opvallend impopulaire plekken om het glas te heffen, respectievelijk 2% en 7%.

Overig nieuws