Je wilt je zaak graag vol hebben en een flyer kan daarbij helpen. Wat mag wel en wat mag niet? En waar moet je als horeca
ondernemer op letten?
*Aanbieding via de post*
Wanneer je je ongeadresseerde folders of flyers bij potentiële klanten in de brievenbus stopt, dan moet je goed letten op de NEE/NEE en NEE/JA stickers. Bij beide stickers is het niet geoorloofd om ongeadresseerd drukwerk af te leveren. Let ook goed op je aanbod in de flyer. Ten aanzien van waardecoupons, voordeelcoupons en waardezegels geldt dat het voordeel of de reductie voor de ontvanger gemakkelijk kenbaar en door hem verifieerbaar moet zijn en dat de geldigheidsduur aangegeven dient te worden alsmede eventuele andere beperkingen. Dit houdt dus in dat je aanbieding goed omschreven dient te worden, inclusief een einddatum. Anders staan er in 2045 weer gasten op je stoep die een gratis welkomstdrankje wensen.
*Flyeren op straat*
Of je zonder vergunning mag flyeren op straat, is afhankelijk van de gemeente. Een zogenaamde flyervergunning is vaak verplicht. In Amsterdam betaal je 112,28 voor de aanvraag. Let wel: dit zijn de kosten voor de aanvraag, dus ook als er geen ontheffing voor verspreiden van reclamemateriaal wordt gegeven, ben je het geld kwijt. Overigens is Amsterdam geen uitzondering; controleer daarom altijd of er een vergunning of ontheffing nodig is. Let je direct ook op de opruimplicht? Die wordt nog weleens vergeten.
*Afbeelding van het gerecht*
Stel dat je een korting op een bepaald gerecht aanbiedt, en dit gerecht op je flyer afbeeldt... Houd er dan rekening mee dat de foto van de schotel in overeenstemming is met hetgeen je je gast daadwerkelijk serveert. Wanneer er een (te grote) afwijking is, zal de gast klagen. Bovendien acht de Reclame Code Commissie het plaatsen van een foutieve illustratie ontoelaatbaar. De oplossing? Geen foto.
~Thijs Jacobs~
Mag je zomaar flyeren?
19 oktober 2015