Dit jaar maakt de horeca een grote inhaalslag met een verwachte volumegroei van rond de 30%. De vooruitzichten voor de sector voor 2023 zijn gematigd positief met een volumegroei van circa 5%. Dit betreft deels nog herstel van de coronapandemie, aangezien de horeca in de eerste twee maanden van 2022 nog met beperkingen te maken had. Veel huishoudens zullen bij de aanhoudend hoge prijzen naar verwachting vroeg of laat gaan bezuinigen op minder essentiële consumptie, zoals etentjes en uitstapjes buiten de deur. Dankzij het omvangrijke financiële steunpakket van de overheid blijft de koopkracht volgend jaar nog enigszins op peil. Dit zal de vraaguitval in de horeca naar verwachting enigszins dempen. Dit meldt Sjuk Akkerman, Senior Sector Banker Services bij ING.
Positief is de verwachte groei voor de sector, maar het zijn uitdagende tijden voor de sector met een historisch laag consumentenvertrouwen, hoge inkoop- en energiekosten en stijgende lonen. Dit jaar heeft de sector een sterk herstel laten zien, maar desondanks is de horeca eind 2022 qua volume nog altijd niet terug op het pre-coronaniveau van eind 2019.
Doorberekenen voor restaurants en cafés moeilijker
De horeca heeft op dit moment te maken met flinke kostenstijgingen voor energie, inkoop, huur en personeel. De horeca zal de hogere kosten grotendeels moeten doorberekenen aan de gast om marge over te houden. Maar het is voor de horeca niet altijd mogelijk om de kosten volledig door te berekenen aan de gast. Dit geldt met name voor restaurants en cafés. Als de prijs van een biertje of een maaltijd te hoog wordt blijven de klanten weg. Hotels zijn minder prijsgevoelig en kunnen de hogere kosten relatief gemakkelijker doorberekenen aan de gast. De cijfers van het CBS laten dit ook zien. Bij hotels lagen de prijzen in het derde kwartaal 2022 een kwart hoger vergeleken met eind 2019. Bij campings, restaurants en vakantieparken lagen de prijzen gemiddeld 15% hoger.