De vele verschuivingen binnen de foodbranche zorgen ervoor dat gemeenten planologische problemen tegenkomen. Het ontbreekt gemeenten
meestal aan flexibiliteit om met een goede werkwijze te komen. Vooral blurring, of branchevervaging, stelt gemeenten voor problemen.
*Niet-passende regelgeving*
Supermarkten met daarin horecaconcepten, horecaondernemers die ook spulletjes verkopen
Betreft het nu horeca of retail? De regelgeving is niet flexibel genoeg en de maatschappij past zich sneller aan dan het ambtelijke apparaat. Dit werkt frustrerend voor ondernemers, die steeds weer tegen een muur van niet-passende regelgeving aanlopen. Soms betekent dit zelfs het einde van een veelbelovend initiatief, aangezien de gemeente niet mee wil werken. Met name horecaondernemers die retail willen integreren in de bedrijfsvoering lopen tegen veel problemen aan.
*Mazen in de wet*
Een voorbeeld van achterhaalde regelgeving. Op een bedrijventerrein mag wel een distributiepunt zitten, maar geen horeca of retail. Daardoor mag er op datzelfde terrein geen pick-up point zitten voor bestellingen. En wat te denken van de strikte scheiding tussen horeca, detailhandel en logistiek in bestemmingsplannen? Vaak compleet onwerkbaar. Gelukkig worden er nog vaak hiaten in de wet gevonden om toch te kunnen ondernemen.
*Gemengde horecabestemming*
De Drank- en Horecawet is ook aan herziening toe. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gaat op verzoek van gemeenten onderzoek doen naar oplossingen die aansluiten op de huidige praktijk. VNG wil met de onderzoekspilot gemengde horecabestemming antwoord krijgen op de vraag in hoeverre het, met het oog op de Drank en Horecawet, mogelijk is bepaalde mengvormen van horeca en detailhandel toe te staan. De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in de evaluatie van de wet van eind 2016. Misschien is dat een beetje laat, nietwaar? Ondernemers willen ondernemen in het nu, en niet eind 2016.
~Thijs Jacobs~
Gemeenten weten het niet meer
10 september 2015