De restaurantsector: zakelijk denken vanuit liefde voor het vak

Auteur: redactie
De restaurantsector: zakelijk denken vanuit liefde voor het vak

Hotelschool The Hague en Uitgeverij PS: bv presenteren vol trots het boek ‘Ondernemen in de restaurantsector’. Het eerste exemplaar werd door Jeroen Oskam (Directeur Research Centre bij Hotelschool The Hague, links op de foto) overhandigd aan chef-kok Joris Bijdendijk in de keuken van RIJKS®.

Vergroten zakelijk inzicht

Het boek is een verzameling van bevindingen uit de onderzoekswereld. Hiermee streeft Hotelschool The Hague ernaar het zakelijke inzicht in de sector te vergroten. Dit met als doel om het aantal bedrijven dat in moeilijkheden raakt - met alle financiële maar ook persoonlijke gevolgen van dien - terug te brengen.

Romantiek en bonnetjes

Een van de redenen waarom het in de restaurantsector mis kan gaan, signaleren de auteurs, is dat de zwaarte van het beroep wordt onderschat. Restaurantondernemers maken zeer lange dagen, en het familieleven komt vaak in het teken te staan van het bedrijf. Een van de belangrijke ontwikkelingen van de laatste jaren is ketenvorming en schaalvergroting. Bedrijven worden groter, ons uitgaansgedrag verandert, maar tegelijkertijd botst dit met het “romantische” beeld dat er bestaat van het beroep. Volgens Hotelschool The Hague ontbreekt bij sommige restaurantinitiatieven de zakelijke kennis, zowel bij ondernemers als bij investeerders. Ondernemers gaan - bij wijze van spreken - ‘met een plastic tas vol bonnetjes naar de bank’.

Gepassioneerde restaurateur

Hotelschool The Hague ziet het als taak de nieuwste kennis toegankelijk te maken voor professionals in de sector. Ook Joris Bijdendijk, culinair grootmeester en alumnus van de Hotelschool, onderstreept het belang van kennis over de branche. Hotelschool The Hague doet zelf veel onderzoek naar de gastvrijheidssector en volgt uiteraard de nieuwste internationale ontwikkelingen binnen de branche. Kleine ondernemingen hebben zelf vaak te weinig middelen en kennis om onderzoek te laten doen. In deze uitgave maakt Hotelschool The Hague academisch onderzoek inzichtelijk en toegankelijk voor deze horecaprofessionals. Hotelschool The Hague en uitgeverij PS: ambiëren met dit boek gepassioneerde mensen die een restaurant willen beginnen, zakelijk inzicht mee te geven.

Bedrijfsfalen

Het boek plaatst de restaurantsector in historisch perspectief. Vervolgens wordt er ingegaan op de trends en ontwikkelingen in de restaurantmarkt, het economisch sentiment, succes- en faalfactoren, de ondernemer en technologie. Het belang van talent management en het opstellen van een bedrijfsplan komen ook uitvoerig aan bod. Sommige resultaten in dit boek zijn gebaseerd op eigen onderzoek, een groot deel van de inzichten is ontleend aan bevindingen in buitenlandse studies. Soms zijn deze bevindingen zo over te nemen, maar andere aspecten van de restaurantmarkt zijn niet vergelijkbaar in verschillende landen. Er ligt een taak voor de restaurantbranche om, samen met de kennisinstellingen, de markt beter in beeld te brengen. Dit kan door meer specifiek onderzoek te doen naar bijvoorbeeld bedrijfsfalen, consumentenkeuzes en factoren voor succesvol ondernemerschap binnen de Nederlandse context.

Het boek is ook voor...

Het boek is onmisbaar voor restaurantprofessionals, maar ook voor studenten, docenten, toeleveranciers en startende ondernemers. Wie de restaurantwereld wil doorgronden, of zijn of haar eigen restaurant eens onder de loep wil nemen, zal aangenaam verrast zijn door de inhoud. Het boekwerk biedt handvatten om beter te (leren) ondernemen en is verkrijgbaar in de webshop van Uitgeverij PS: bv.

Overig nieuws