Het gaat met de horeca in Nederland best goed, enkel de cafébranche blijft achter. Waarom weten wij toch niet te profiteren van het stijgende consumentenvertrouwen en de hogere bestedingen? Volgens mij komt het door een ‘tunnel view’, en dan zeer zeker met betrekking tot het drankenaanbod.
We focussen met zijn allen enorm op bier. Inmiddels biedt de doorsnee kroeg enkele tientallen verschillende, vaak lokale, biertjes aan. Heel leuk, goed zelfs, maar als je daarnaast enkel de standaard frisjes schenkt en slechts vier soorten wijn kan aanbieden, dan sla je de plank mis. Behalve als je een echt biercafé bent natuurlijk.
Ik zat dit weekend op het terras en was ‘de BOB’. Nooit leuk, maar wel zo veilig. Ik vroeg de serveerster om een bijzonder glaasje fris, en was benieuwd naar wat ik allemaal kon kiezen. Verder dan een behoorlijk standaard ginger ale uit een flesje met een leuk etiket kwamen we niet. Doodzonde.
Waarom maak je het cafébezoek ook voor de non-alcoholische gast niet tot een feest? Bijna ieder gezelschap heeft wel een ‘BOB’ of niet-alcoholdrinker in het midden, dus die moet dezelfde aandacht krijgen als de rest van de groep. Dat is gastvrijheid en daar staan we voor. Volgens mij moet het besef ontstaan dat er ook op het vlak van non-alcoholica een ruime en unieke kaart samen te stellen is. Verdiep je eens in de ‘mocktail’ - de cocktail zonder drank - en verschillende bijzondere frisdranken en sappen. Er gaat een wereld voor je open en het cafébezoek wordt ook voor de niet-bierdrinkers een feest. Weer een extra doelgroep erbij…