Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een hartstikke leuk café was geweest. Ze was aangenaam verrast door die zaak. Wij gingen eropaf omdat ik dat ook wel wilde zien.
Het bleek die ene zaak te zijn waar ik altijd langs liep. Binnengekomen was het café een lust voor het oog en het was er beregezellig. Jammer dat ik dat niet eerder had ontdekt…
Voorkom een verwarrende mismatch
Waardoor raken potentiële gasten overtuigd om voor jouw café te kiezen? Het beste werkt het wanneer familie of vrienden positief zijn over jouw zaak en over je praten, de welbekende mond-tot-mondreclame. Maar er zijn veel mensen die zich laten leiden door jouw uiterlijk. Door het aanzicht van je café en hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert. Zo kan jouw presentatie op Facebook of Google of die flyer in de brievenbus een toekomstige gast overhalen.
Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant hetgeen ze over de drempel trekt. Als je exterieur er uitnodigend en je ingang er toegankelijk uitziet, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je gasten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want mensen zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te lopen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent dat het er schoon en goed onderhouden moet uitzien. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed toeven, kom maar binnen’.
Net zo uitnodigend moet ook je online presentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen? Presenteert jouw café zich in advertenties, op folders en social mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf. De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de gast trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.
Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn
Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je als kastelein wel wat goeds te vertellen hebben. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.
Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s, bepalen hoe je gezien wordt door je gast. Op zo’n stevige, conceptuele basis kun je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, kaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de gasten worden behandeld.
Zie het als een belofte die je maakt. Iedereen die zijn beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt, zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat jij wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) gast? Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde gasten. En dus teruglopende omzetten.
Een bijdrage van Monique van Gevelt, VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl