Bier, bier en nog eens bier. Zonder een gedegen bierkaart met tientallen bieren hoor je er in de horeca niet meer bij, vinden sommige ondernemers. Er lijkt wel een wedloop te ontstaan tussen horecazaken om wie het meeste bier op de kaart heeft staan. Maar met alleen een bierkaart met tientallen bieren ben je er niet, ze moeten ook nog verkocht worden. De meeste bierdrinkers kennen alleen de grote biermerken zoals Leffe, Affligem, Westmalle en van Nederlandse bodem Jopen, Texelse en La Trappe. Een beetje speciaalbierdrinker voegt daar nog Chouffe en Duvel aan toe maar dan heb je het grootste deel gehad.
DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT
De explosie aan speciaalbier van Nederlandse bodem – inmiddels al ruim 500 huurbrouwers en brouwerijen samen – zorgen ervoor dat cafés worden overspoeld met speciaalbier. Iedere brouwer gaat met zijn zelf gebrouwen bier naar de plaatselijke afzetkanalen. Kasteleins heb ik al horen zeggen dat ze een speciale hoek hebben voor bierbrouwers die bij binnenkomst steevast te horen krijgen: "Zet maar neer bij die andere 25. Ik kijk wel wanneer ik tijd heb om het te proeven."
Ken en herken smaken
Zoals normaal voor een groeimarkt, gaat speciaalbier nu de stap maken naar volwassenheid. Alleen brouwers met een goed en gedegen plan en het vermogen om goede kwaliteit te leveren zullen voortbestaan. Cafés zullen moeten nadenken welke lokale en regionale bieren ze op de kaart zetten en waarin die zich van elkaar onderscheiden. Want ambachtelijk en craft zijn ze allemaal. Enige kennis van het professioneel proeven en bier kunnen beschrijven wordt steeds belangrijker. Want alleen zo neem je een gast mee in de smaak van het bier.
Het beste totaalplaatje
Terug naar de bierkaart. Een uitgebreide en goede bierkaart is stap één, maar de kennis over wat je schenkt is zo mogelijk nog belangrijker. Alleen dan kan de horeca de bierdrinker de weg wijzen naar al die mooie speciaalbieren en diversiteit aan smaken. Neem de bierliefhebber mee in het verhaal achter het bier en de brouwerij en pak hem of haar in met de smaak. Het gaat niet om het café met de meeste bieren maar om het café met het beste totaalplaatje.
Combineer een goed doordachte bierkaart dus met de kennis en kunde om het bier goed te verkopen. Daar hoort ook het personeel bij dat alleen in het weekend en in de avonduren werkt. Want een voetbalclub met alleen een goede keeper wordt geen kampioen.