En weer zinkt de moed ons net wat dieper in de schoenen... Het CBS meldde onlangs namelijk het volgende: 'De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal van 2017 met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.'
Een lichte tegenslag dus, na een kleine opleving. En dat voor de leukste sector binnen de horeca. Niet te geloven toch? De rest van de horeca doet het immers beduidend beter. Wat hebben zij wat wij niet hebben?
Anderzijds is het wel te begrijpen. Iedereen heeft het druk, met een abonnement op Netflix hoef je je huis niet meer uit, uit eten is ook al duur genoeg en die Airbnb van vorige week kostte ook aardig wat... Want ja, we gaan met zijn allen wel fors meer uit eten en op vakantie.
Hoe zit dat dan? Zomaar een slag in de lucht hoor. Volgens mij moet je toegevoegde waarde bieden. Op een barkruk aan de bar hangen is passé; er moet voor entertainment gezorgd worden. Je moet iets bieden wat de consument thuis niet heeft. Een biertje haal je net zo gemakkelijk bij de supermarkt, zelfs de rekken met speciaalbier zijn er enorm tegenwoordig. Een restaurant heeft daarentegen toegevoegde waarde vanwege het gemak, de ambiance en de kwaliteit van het eten, een hotel biedt toegevoegde waarde vanwege de locatie en een café? Een café is vandaag de dag hard op zoek naar bestaansrecht, naar identiteit, naar iets dat niet in de supermarkt of op het web verkrijgbaar is.
De onderscheidende factor lijkt vaak te schuilen in kennis, waardoor je je onderscheidt van een thuissituatie. Hotels zijn sterk in gastvrijheid, restaurants in culinaire uitspattingen. Zelf was ik dit weekend in Barcelona, en een platte kroeg met alleen maar bier, fris en een bitterbal vind je daar niet. Overal kun je werkelijk geweldige cocktails krijgen en een uitstekend hapje eten. Eerlijk gezegd is het niveau van de horeca er veel hoger dan in Nederland.
Dus? Ik kan iedereen aanraden om een cursus te volgen die je leert om cocktails te maken, om tapas te bereiden, om je personeel kundiger te maken en om marketingtechnisch beter voor de dag te komen. Het lijkt er een beetje op dat de traditionele kroeg hoognodig een transformatie moet ondergaan om nog aansprekend te blijven voor de moderne horecagast. Wanneer er een nieuwe identiteit gevonden is, dan is geen brug te ver.
Auteur: Thijs Jacobs