Stadsherberg Ât Pumpke in Den Bosch is een prachtige verschijning; de zaak ademt historie en wanneer je om je heen kijkt, zie
je overal verwijzingen naar vervlogen tijden. Dit horecabedrijf wordt op een moderne en bevlogen manier gerund door vader Peter en zoon Otto. ÂMeten is wetenÂ, zegt Peter altijd. Hij is immers een commerciële man en vader en zoon zijn ieder voor de helft eigenaar. Ât Pumpke is een topzaak met karakter en met een eigenaar die zich durft uit te spreken.
~Foto: Zoon Otto en vader Peter van Stadsherberg 't Pumpke~
*Regeltjes van de overheid*
Er is in de afgelopen jaren wel een en ander veranderd. ÂDonderdag en zondag zijn geen echte uitgaansavonden meerÂ, vertelt Peter. ÂDaar hebben alle cafés last van, en wij zijn daarin geen uitzondering. Vroeger was het tussen elf uur Âs avonds en vier uur Âs nachts altijd volle bak, maar dat is sterk teruggelopen. Voor een deel is dat natuurlijk te wijten aan de regeltjes van de overheid. Met name de strengere regelgeving rondom alcoholgebruik is dramatisch; het is pure symboolpolitiek en feitelijk gewoon een soort werkgelegenheidsproject voor de overheid. Ik zeg altijd: Âéén verzint het, vijf voeren het uitÂ. Zo hebben ze weer zes mensen aan het werk. Ik vraag me vaak af of die regeltjes wel zin hebben; een kennis van mij werkt als arts in het ziekenhuis, en ruim zestig procent van de comazuipers die daar binnen worden gebracht, is jonger dan zestien jaar. De overheidsregel heeft dus totaal geen zin. Mensen die nu dertig zijn, en vroeger wél gewoon een pilsje konden bestellen toen ze zestien waren, zijn dat domme mensen? Hebben die veel schade gehad van hun drinkgedrag? Nee, natuurlijk niet. Bovendien heb ik als ondernemer geen baat bij een zaak vol met zatte mensen. De overheid zit met deze regelgeving totaal mis.Â
*Drugs*
ÂDrank alleen is het probleem niet, maar de combinatie van drank en drugs kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. Vroeger, toen de gasten nog alleen onder invloed van drank waren, kon je er als kroegbaas tussen springen. Dat kan niet meer; door de drugs dien je er met een paar mensen bovenop te gaan zitten om ze in bedwang te houden. Gelukkig hebben we daar in onze zaak weinig mee te maken. We trekken ook een bepaald publiek aan; wist je bijvoorbeeld dat wij het bekendste hockeycafé van Nederland zijn? Nog steeds is onze zaak het thuishonk van veel hockeyers en vroeger kwamen alle profs hier wat drinken na de wedstrijd, wanneer ze in de buurt van Den Bosch moesten spelen. Met de professionalisering van de sport is dat minder geworden, maar de associatie met ons café blijftÂ, aldus Peter.
*Positief mens*
ÂNou moet je niet denken dat ik het helemaal niet meer zie zittenÂ, vertelt Peter lachend. ÂWe hebben hier nog steeds een gezond bedrijf, maar al die regelgeving steekt wel. Een kleine minderheid dramt en krijgt haar zin. Dat is jammer. Bovendien worden steeds meer zaken geregeld in de APV, waardoor de burgemeester meer zeggenschap krijgt en zonder rechtszaak een zaak kan sluiten. Ook dichtbij parkeren kan niet: dat is niet best voor de aanloop en het borreluur bestaat niet meer zoals tien, vijftien jaar geleden. Hoe dat komt? Nou, vroeger werkte men van half negen tot zes en had iedereen zo ongeveer op hetzelfde moment vrij. Nu werken de mensen allemaal op andere tijden en vaak parttime. Dan is het lastig afspraken maken; op vrijdagmiddag lijkt heel Nederland vroeg naar huis te gaan, dus de borrel verdwijnt.Â
*Het draait om kwaliteit*
Zijn er manieren om de regelgeving en het veranderende gedrag het hoofd te bieden? ÂNatuurlijk, we organiseren leuke dingen, bieden goede kwaliteit en hebben perfect personeel. Uiteindelijk draait het om kwaliteit; in alles wat je doet. Wij zien ook wel in dat je het met drank alleen niet redt. Daarom gaan we beginnen met een avondkaart, zodat we extra omzet kunnen genereren. Natuurlijk wel een relatief eenvoudige kaart met hamburger, spare ribs, satéÂ
Allemaal hardlopers en stuk voor stuk voor een goede prijs aan te bieden. In de Randstad kun je misschien succes hebben met lounge-achtige restaurants, maar hier niet. Houd het simpel, zeg ik dan ook altijd. Wat dat betreft heb ik vertrouwen in mijn kok, hij is al met al zoÂn vijftien jaar bij ons in dienst. Sowieso heb ik vooral personeel dat lang blijft: er is nog nooit iemand weggegaan om bij de buurman te beginnen. Aan nieuw personeel is bij ons ook geen gebrek, want we hebben een goede naam bij de jeugd, dus ze willen hier graag komen werken.Â
*Extra omzet*
ÂWe doen mee met de Bossche Brandslang; dat is een initiatief van Brand bier. Geïnteresseerden kunnen zich bij de VVV aanmelden om aan deze speurtocht mee te doen. Het is een combinatie van een speurtocht en een tocht langs verschillende horecazaken, waar ze een voor-, hoofd- en nagerecht krijgen. Dat zijn toch weer extra gasten die binnenkomen. We hebben nog meer groepen die hier vaker komen, hoor. De hockeyers natuurlijk, en op iedere vrijdag komt hier een ÂpraatgroepÂ: dat zijn zoÂn vijftien man die dan tussen vijf en zeven komen kletsen en een lekker biertje drinken. Ook komt er hier een paar keer per jaar een studentenvereniging.Â
*Alcoholgebruik*
Tot slot. Zijn er duidelijke trends te zien wat betreft alcoholgebruik? ÂHet aandeel sterke drank is flink teruggelopenÂ, zegt Peter. ÂBij de jongeren zijn zoete mixdranken nog wel populair, maar bier is goedkoper dan een mix, en dat merk je in je portemonnee. Het bierverbruik blijft dus aardig op niveau. Ik kan ondernemers een tip meegeven: neem goede wijn. Echt waar: bij ons is de omzet uit wijn de laatste jaren enorm gestegen. Bezuinig niet op de inkoop van wijn, betaal liever een euro meer inkoop en je zult zien dat mensen speciaal voor een lekker wijntje naar je zaak komen.Â
Bekijk het volledige interview én extra foto's in onze digitale "editie!":http://www.decafekrant.nl/blad/142/
~Thijs Jacobs~
Cafés ten onder door idiote regeltjes
26 maart 2015