Je zou het niet zeggen als je na een voetbalwedstrijd een voetbalcafé binnenstapt, maar de bierconsumptie in Nederland loopt ieder jaar iets terug. Brouwers doen er alles aan om nieuwe groepen aan zich te binden met minder bittere bieren. Slimme caféhouders houden hun bieromzet op peil met een uitgekiend assortiment op de tap en de fles en een ambiance die ‘beleving’ toevoegt.
Steeds minder mensen zien zichzelf als een bierdrinker. Het Centraal Brouwerij Kantoor, waarin de Nederlandse bierbrouwerijen zijn verenigd, ondervroeg 500 Nederlanders die ten minste één keer per maand bier drinken. Gaf in 2005 nog 48 procent van de respondenten aan zichzelf te typeren als een bierdrinker, in 2007 is dat nog maar 37 procent. Het aandeel wijndrinkers is in die periode gestegen van 11 naar 17 procent, frisdrinkers van 12 naar 18 procent. Het aantal waterdrinkers steeg spectaculair van 6 naar 19 procent.
Ook de totale bierconsumptie neemt iets af. In 2006 dronk de Nederlander 77,4 liter bier per hoofd van de bevolking. Al sinds 2003 neemt die hoeveelheid met een liter per jaar af. Het aantal liters wijn dat door onze kelen vloeit, stijgt daarentegen gestaag. In 2006 was dat ruim 21 liter, twee glazen meer dan het jaar ervoor. Rode wijn wordt vooral thuis gedronken. Witte wijn is favoriet wanneer men op visite is en rosé is een typische horecadrank.
Oorzaken voor de daling van de bierconsumptie zijn de veranderende bevolkingssamenstelling en de verschuiving naar andere dranken, zoals mixdrankjes en wijn. Met een export van ruim 16 miljoen hectoliter is Nederland wél één van de grootste bierexporteurs ter wereld, samen met Mexico en Duitsland. Ruim 60% van de ondervraagden in het CBK-onderzoek is trots op Nederlands bier.
Voetbaldrank nummer 1
Toch blijft bier op bepaalde momenten favoriet. Aan een wedstrijd van het Nederlands elftal of de favoriete voetbalclub is onlosmakelijk een biertje verbonden. Typische wijnmomenten zijn bij een dinertje en bij oud en nieuw.
Een terras is de favoriete plek om van een biertje te genieten. Daarna volgen thuis binnen, thuis buiten en binnen in een café of restaurant. De verschillen in populariteit van deze vier plekken zijn minimaal en variëren van 28 tot 20 procent.
Na pils zijn witbier en speciaalbier favoriet. Ongeveer tien procent van de totale biermarkt bestaat uit speciaalbier. Dit aandeel is al een tijdje stabiel, maar juist in het café liggen er toch goede kansen voor speciaalbier. Voor horecaondernemers is speciaalbier een aantrekkelijk product, vanwege de hogere marges. Echte biercafés onderscheiden zich natuurlijk met een ruim assortiment eigenzinnige bieren. Soms kunnen ook cafés met een brouwerijcontract de leverancier van hun speciaalbieren zelf kiezen.
Bierdrinkers nemen hun drank het liefst tot zich uit een glas: 54 procent kies hiervoor. Toch nog 37 procent drinkt het liefst uit de fles, maar dit aantal daalt.
Van al het in Nederland verkochte bier, komt 90 procent van de vier grote brouwerijen Heineken (50%), InBev (20%), Grolsch (12%) en Bavaria (8%). Tien procent is afkomstig van de kleinere brouwerijen.
Meer verdienen aan bier
Op een uitgaansplein weet het stappubliek precies waar het bier het goedkoopst is. Prijzen voor een pilsje kunnen dan niet te ver uit elkaar liggen. Of gaan cafébazen er te veel vanuit dat hun gasten geen cent meer willen betalen? Een goed getapt biertje in een sfeervolle tent met vriendelijk personeel mag toch wel wat meer kosten dan een pilsje dat al is doodgeslagen voordat een ongeïnteresseerde barman het voor je neus kwakt?
Koninklijke Horeca Nederland heeft in de brochure ‘Haal meer uit bier’ een paar manieren op een rij gezet om een betere prijs te kunnen vragen. Variëren met de grootte van het glas bijvoorbeeld, waarbij het een sport is zoveel mogelijk grote glazen te verkopen. Of meer aandacht geven aan speciaalbier. Een tweede (premium) pilsener kan ook voor extra inkomsten zorgen, onder voorwaarde dat het totale volume hoog genoeg is en de verkoopprijs van het premium pilsje ook wat hoger ligt. Verder kunnen promotiematerialen de verkoop opstuwen. Daarbij valt te denken aan aloude wandborden, viltjes en T-shirts. Iets verder gaat het om ook een geavanceerde tap in huis te nemen of een verlichte vitrine voor het promoten van speciaalbier. Hoe hoger de marge, des te beter de promotie die een product verdient.
Een andere manier om meer te verdienen is: meer volk over de vloer. ‘Beleving’ is dan het toverwoord. Gasten moeten in de kroeg iets vinden wat ze bij een ander niet krijgen, laat staan thuis. Dat kan door speciale thema-avonden of een pubquiz te organiseren. Live muziek of een bijzondere deejay trekt ook extra publiek, maar brengt ook kosten met zich mee. Gratis en voor niks is persoonlijke aandacht voor de gast, een lach op het gezicht en oogcontact maken. Het resultaat is soms verbluffend.
Bier Top 4
Top 4 Favoriete namen voor bier
Genieten van bier
Belangrijkste elementen:
DCK15Jaar