Je staat in je café, maar je wordt ineens weggeroepen. Geen van de medewerkers heeft het diploma Sociale Hygiëne behaald, dus
je moet de zaak noodgedwongen sluiten. Een scenario dat niet ondenkbaar is en voorkomen is altijd beter dan genezen, nietwaar? De oplossing: stuur je personeel op cursus. Op zich is het diploma niet lastig te behalen; wanneer je een werknemer op spoedcursus stuurt, dan heeft hij of zij het papiertje binnen één dag op zak. Bovendien is er geen specifieke vooropleiding nodig om aan de cursus te mogen beginnen.
*Waarom moet je het papiertje hebben?*
Wettelijk moeten ondernemers die alcohol schenken en/of verkopen volgens de Drank- en Horecawet aan de eis Sociale Hygiëne voldoen. Deze eis geldt niet alleen voor de eigenaar of bedrijfsleider, want tijdens openingsuren moet er altijd iemand (een leidinggevende) aanwezig zijn die de Verklaring Sociale Hygiëne heeft. De verklaring alleen is niet genoeg: deze persoon moet ook minimaal 21 jaar oud zijn. Ook moet iedereen die op de vergunning staat, de Verklaring in bezit hebben. Het veelal gevoerde lik-op-stukbeleid houdt in dat de zaak direct gesloten wordt als geconstateerd wordt dat er geen personeelslid met de goede papieren aanwezig is.
*Nog meer handige cursussen*
Duidelijk. Er is dus eigenlijk maar één papiertje verplicht voor je personeel. In de horeca is gastvrijheid heel belangrijk, dus je wilt graag dat je werknemers zich ontwikkelen tot een zelfstandige horecaman of Âvrouw. Bij restaurants en hotels zie je al werknemers die leermeester zijn. Op zich een uitstekend idee: iemand die erkend leermeester is, heeft geleerd hoe om te gaan met jongeren: op het gebied van coaching, motivatie en training. Ook raadzaam voor vele eigenaren van cafés, aangezien er veel jonge mensen in de bediening werken. De Stichting Bieropleiding Nederland (StiBON) verzorgt een onafhankelijke opleiding voor iedereen die specifiek meer wil weten over bier. Handig voor jou als caféondernemer, maar ook voor het personeel en met de opkomst van speciaalbieren is het een goed idee om over een gedegen kennis van bier te beschikken.
*Vertel een verhaal*
Vaak is de praktijk de beste leerschool. Als je een speciaalbier van een lokale brouwer op de tap hebt, organiseer dan eens een uitje en bezoek de brouwerij van dat biertje. Dan heeft het personeel een mooi verhaal bij het bier en je hebt bovendien een leuke dag uit met je personeel. Twee vliegen in één klap. Bovendien is het een belevenis die je mooi over kunt brengen aan je gast. Communicatie blijft immers het belangrijkste in de bediening.
~Thijs Jacobs~
Altijd iemand met een 'papiertje' in je zaak
27 maart 2015