Lachende gasten op een strak, fris terras…..overladen met ontluikend groen…..laat maar komen. We zijn even helemaal klaar met de regenbuien en de donkere wolken want het is moeilijk uit de winterslaap te ontwaken op deze manier.
Het lijkt alsof we nog even in ons holletje moeten blijven met logge leveranciers, afspraken die niet nagekomen worden, verkeerde verwachtingen en het lang wachten op de te klare klusjes.
Net als in de natuur is het wachten tot het openbreekt. Het geeft ons wel de tijd om rustig het terras op te starten en het assortiment aan te passen. Waarbij de voorraadissues, overgebleven uit de tijd die niet genoemd mag worden, nog steeds niet bij iedere leverancier zijn opgelost.
Dus uiteraard ondertussen hard aan het werk om aan te sporen wél de klussen te klaren, en om te investeren in efficiëntere hulpmiddelen zodat we zometeen (als de zon daadwerkelijk doorkomt) ook echt kunnen open breken. Daarbij blijven we natuurlijk lachen want dat is wat er moet gebeuren in de horeca. Het doel is tenslotte onze gasten blij maken.
En daarnaast is, volgens bijna iedereen die iets met personeel en horeca doet, werkplezier het hoogste goed om personeel te werven en te binden. Op echt elk lijstje; 'hoe vind je personeel', 'hoe verlaag je het ziekteverzuim', 'hoe school je medewerkers bij', 'hoe motiveer je je medewerkers' en ga zo maar door, staat het werkplezier bovenaan.
Plezier op de werkvloer vinden wij natuurlijk ook ontzettend belangrijk. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. En ik moet zeggen, in onze MiltyFam gaat het over het algemeen erg goed. Driedubbel voordeel om te werken met blije medewerkers: De medewerkers zijn blij, de gasten zijn blij, en wij als ondernemer dus ook blij. Helemaal leuk!
Maar er is veel werk aan de winkel want hoe houd je iedereen blij? Feedback geven aan jongere medewerkers is elke keer een afweging; temperen we het superioriteitsgevoel en de onzekerheid of wakkeren we het nog meer aan? Trekken we hard van leer of proberen we de zachte hand? Hoe houd je met iedereen rekening zonder dat het ten koste gaat van je eigen ideeën over je bedrijf?
De puntjes op de i loslaten, is in ieder geval niet ons ding dus wij blijven zoeken de juiste balans hierin. Door het personeelstekort en de invloed van generatie Z, stoot het werkplezier de vaktechniek, de vakkennis, de gastgerichtheid en vele andere cruciale vaardigheden heel hard van de troon. Dacht ik.
Ik dacht dat de tijd om iedereen het vak te leren er niet meer is en dat de speeltuin ten koste gaat van de kwaliteit en van de inzet. Maar is dat wel zo? Of ontkiemen de zaadjes toch na een lange winter? Ik denk het wel. Laat de zon maar schijnen dan trekken we ze er wel met hapklare brokjes doorheen. Op naar een kwalitatieve speelplaats.
Over de auteurs
Jan Willem en Janneke (zie foto) zijn de eigenaren van Eetcafé van Miltenburg in Bilthoven. Al meer dan negentig jaar vormt Eetcafé Van Miltenburg het bruisende hart van De Bilt en Bilthoven. Het eetcafé is inmiddels drie generaties lang in het bezit van de familie Van Miltenburg. In dit dossier hebben we all columns gebundeld.
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.