Van AI tot Generatie Z: Horecava 2025 biedt oplossingen voor uitdagingen in de horeca

Auteur: redactie
Events 16 december 2024
Van AI tot Generatie Z: Horecava 2025 biedt oplossingen voor uitdagingen in de horeca

Stijgende kosten van energie, inkoop, personeel en huisvesting; ongunstige economische voorspellingen voor de sector en strenge wetgeving rond flexibel werk. Het zijn uitdagende tijden voor horecaondernemers. Op Horecava 2025 leert de bezoeker hoe hij zich staande houdt. Onderdeel van deze formule: kostenbesparing door innovaties, Gen Z en Millennials naar je zaak trekken en toegang tot juridische expertise.

De grootste horecabeurs van Nederland wil ondernemers helpen om koers te houden in economisch zwaar weer. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) sombert over de financiële staat van de horeca. In 2023 steeg de omzet van de Nederlandse horeca ten opzichte van een jaar eerder, maar dat had vooral te maken met het feit dat in 2022 nog strenge coronamaatregelen golden. Tegelijkertijd stegen de kosten van energie, inkoop, personeel en huisvesting ‘enorm’, aldus de KHN. Banken voorspellen bovendien weinig tot geen volumegroei in de horeca in 2024, terwijl de verwachte inflatie hoger is dan gemiddeld.

Horecava speelt in op die ontwikkelingen en focust sterk op kostenbesparing, efficiënt werken en innovaties. Eén van de thema’s van Horecava’s TrendLAB is Smart Places. Hier zie je hoe moderne technologie onderdeel wordt van businessmodellen in de horeca. Zo kan je met slimme data processen automatiseren en optimaliseren. Andere voorbeelden zijn AI-zelfscankassa’s en slimme koel-, spoel- en warmtetechnieken voor vitrines en keukenapparatuur. Het slim toepassen van innovaties leidt tot een lagere energierekening en kostenbesparing.

Naast het TrendLAB vind je op Horecava het AI LAB, waar je leert hoe AI bij kan dragen aan minder verspilling en lagere kosten. Het AI Lab biedt niet alleen inzichten, maar laat ook praktische toepassingen zien die direct te gebruiken zijn. Zo leer je er nieuwe en besparende AI-tools kennen op het gebied van menu-optimalisatie, klantenservice, (online) marketing, efficiënt voorraadbeheer, inkoopoptimalisatie en personeelsplanning. Horecava stimuleert innovatie ook met de Horecava Innovation Award. Een prijs die uit gaat naar de innovatie die de meest positieve impact maakt op een gezonde bedrijfsvoering. Nieuw dit jaar is de Horecava Public Award, dit wordt toegekend aan de innovatie die het publiek het meest overtuigt van de positieve impact die zij hebben op de foodservicebranche.

Nieuwe regels flexibiliteit

Een andere uitdaging is nieuwe en strenge wetgeving, die flexibiliteit op de arbeidsmarkt beperkt.  De horeca is van oudsher een sector met veel flexibiliteit. Dat komt door seizoenschommelingen en de wensen van (veelal jonge) werknemers, wat leidt tot het veel gebruik maken van oproepkrachten. Het is van het grootste belang dat horecaondernemers zich voorbereiden op de nieuwe werkelijkheid – en bijvoorbeeld niet met zzp’ers werken die als werknemer kunnen worden gezien.

Horecaondernemers zijn bijna altijd druk en niet gespecialiseerd in juridische zaken. Daarom zal tijdens het PersoneelSymposium worden stilgestaan hoe ondernemers om kunnen gaan met wetgeving. En het hoofdthema van het TrendLAB is dit jaar niet voor niets FoodFLEX, waar ook veranderende en veeleisende wetgeving onder vallen.

Gen Z en Millennials

Naast kosten besparen wordt ook inkomsten verhogen genoemd. Uit de jaarcijfers van FoodService Instituut Nederland (FSIN) komt een duidelijk beeld naar voren: Gen Z en Millennials vinden uit eten gaan heel belangrijk en geven er veel geld aan uit. Uit de cijfers van FSIN blijkt zelfs dat een Millennial gemiddeld 2.262 euro per jaar uitgeeft aan uit eten gaan, tegenover de 485 euro die een babyboomer gemiddeld spendeert.

De jongere generatie wil je dus naar je zaak trekken. Op het PersoneelSymposium zal daarom aandacht zijn voor generatieverschillen en hoe je omgaat met nieuwe generaties. Zo hechten deze jonge groepen aan gemakkelijke, gezonde en duurzame opties en het integreren van technologie en innovatie in de dienstverlening. Bij het PersoneelSymposium wordt ook stilgestaan bij hoe je jong talent aantrekt als werknemer in je zaak.

Zo zijn er de komende tijd genoeg uitdagingen voor horecazaken. De sector bewees veerkrachtig te zijn tijdens de moeilijke coronajaren. Met voldoende kennis op het gebied van nieuwe regels, omgang met jonge generaties en kostenbesparing door moderne techniek blijft de sector ook de komende jaren weerbaar.

Horecava 2025 vindt plaats van 13 tot en met 16 januari in RAI Amsterdam.

Overig nieuws