De Utrechtse horeca geeft een toelichting op de berichtgeving over de slechte naleving in de stad. De cijfers uit het onderzoek kloppen, maar vragen wel om een toelichting. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) werkt samen met de gemeente om de naleving van de leeftijdsgrens te verbeteren. Op 11 oktober is er weer een bijeenkomst van de gemeente met de ondernemers, omdat er nog veel werk aan de winkel is.
KHN Utrecht vraagt ook de ouders en jongeren om beter om te gaan met de nieuwe leeftijdgrens. De nieuwe campagne “18 jaar? Bewijs ’t maar” moet zowel het horecapersoneel als de gasten nadrukkelijker ondersteunen bij de verplichting om de ID te laten zien als er door jongeren een biertje of wijntje wordt besteld.
Veel ondernemers en hun personeel moeten nadrukkelijker vragen naar de ID’s van jongeren. Dat is nog geen automatisme. Ouders en jongeren zijn heel belangrijk voor het verbeteren van de naleving. KHN Utrecht voorzitter Derksen: “Deze cultuurverandering vraagt om inzet van alle partijen. Wij als horecaondernemers moeten echt verbeteren in de naleving en dan zou het ook helpen als onze gasten daarbij helpen door automatisch de ID te tonen.” Veel horecabedrijven hanteren al bij de ingang een toegang vanaf 18 jaar. Ook gaat KHN Utrecht in samenwerking met VICTAS in het najaar trainingen organiseren voor de horecaondernemers om de naleving te verbeteren.