Met lagere temperaturen en de vroeg invallende duisternis brengt de winter voor horecaondernemers meer uitdagingen met zich mee dan warme zomeravonden, wanneer gasten tot laat op het terras blijven zitten. Desondanks kan in de winter een unieke sfeer worden neergezet, die gasten aantrekt en laat terugkomen. In dit artikel lees je hoe je met jouw café het meest uit de winterperiode haalt.
Seizoensgebonden menu-aanpassingen
De winter leent zich bij uitstek voor bij het seizoen passende gerechten en smaken op de menukaart. Denk hierbij aan warme soepen, stevige stoofschotels, rijke sauzen en seizoensgebonden groenten als toevoeging aan het menu. Ook desserts als warme appeltaart of apfelstrudel en chocoladefondue bieden een extra beleving in de winterperiode.
In de winter is er, naast een verandering in gerechten, vraag naar andere dranken dan in de zomerperiode. Bied een aantrekkelijke selectie van warme dranken en cocktails aan zoals warme chocolademelk, eventueel met een alcoholhoudende toevoeging, Irish coffee, warme cider of glühwein. Speciale koffies met winterse smaken als kaneel, mokka of vanille zijn eveneens een goede toevoeging. Als jouw etablissement meer gericht is op de verkoop van bier, kan je bijvoorbeeld zwaardere bieren als winterbieren, barley wines en quadrupels opnemen in het assortiment.
Speciale evenementen en sfeercreatie
Organiseer speciale evenementen en thema-avonden die passen bij het winterseizoen, bijvoorbeeld kerstmarkten, nieuwjaarsfeesten, winterbarbecues, live-muziekavonden of speciale diners. Dergelijke evenementen trekken niet alleen bestaande gasten aan, maar kunnen door mond-tot-mondreclame nieuwe bezoekers opleveren. Naast thema-avonden kan het lonen catering aan te bieden voor themadiners. Veel organisaties, bedrijven en verenigingen organiseren kerstfeesten of evenementen in de winter en door cateringopties aan te bieden bereik je een breder publiek en genereer je meer inkomsten.
Creëer daarnaast een gezellige en feestelijke sfeer door bijvoorbeeld kerstdecoraties, -bomen en -lichten. Een gezellige ambiance moedigt gasten aan langer te blijven en meer te bestellen.
Promotie en marketing
Stimuleer de verkoop met aantrekkelijke aanbiedingen en promoties. Overweeg een speciaal wintermenu tegen een gereduceerde prijs, happy hours met korting op drankjes of loyaliteitsprogramma’s waarbij gasten beloond worden voor hun aankopen in de winterperiode. Je kan hen bijvoorbeeld kortingen, gratis gerechten of drankjes of exclusieve toegang tot speciale evenementen aanbieden.
Daarnaast is effectieve online marketing cruciaal, aangezien er in de winterperiode minder natuurlijke aanloop is dan op een warme zomerdag. Gebruik social media, e-mailmarketing en je eigen website om (potentiële) gasten op de hoogte te houden van winterse aanbiedingen en evenementen.
Samenwerkingen en partnerschappen
Samenwerkingen met (lokale) bedrijven of organisaties kunnen voor beide partijen voordelig uitpakken. Laat bijvoorbeeld een bakkerij of een patisserie een speciaal winterdessert maken of ga een partnerschap aan met een brouwerij voor een exclusief winterbier. Dergelijke samenwerkingen kunnen nieuwe gasten aantrekken en je onderscheiden van de concurrentie.
Verleng het buitenseizoen
Gasten zitten graag buiten en tegenwoordig is het mogelijk om ook in de winter een comfortabele buitenervaring te bieden. Terrasverwarmers zijn essentieel om je buitenruimte in de winter optimaal te kunnen benutten en zijn er in verschillende soorten en maten, waaronder gasverwarmers, elektrische heaters of infraroodverwarmers. Elke soort heeft voor- en nadelen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of kosten. Wanneer je geen terrasverwarmers wilt aanschaffen, zijn verwarmde kussens en zittingen ook een optie.
Overweeg verder het aanbrengen van overkappingen en windschermen om gasten droog en beschut te houden, dit vergroot bovendien de effectiviteit van terrasverwarmers en werkt daardoor kostenbesparend. Kussens, dekens en sfeervolle verlichting zorgen er verder voor dat gasten langer buiten blijven zitten.
Verwarming binnen
Naast terrasverwarming is het belangrijk dat het ook binnen warm en comfortabel is. Een open haard in het interieur zorgt naast warmte voor een sfeervolle ambiance en gasten waarderen vaak de gezelligheid en het comfort van een knappend vuur.
Een open haard is echter niet zo efficiënt als moderne verwarmingsoplossingen die gericht gebruikt kunnen worden om specifieke zones juist meer of minder te verwarmen. Hierdoor kan je ervoor kiezen een wat warmere zone in te stellen bij de ingang om de kou buiten te houden en een koelere zone bij de bar of op plekken waar gasten dichter op elkaar zitten. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort, maar werkt ook kostenbesparend.
Kerstcadeaus en giftcards
Profiteer van het feestseizoen door kerstcadeaus en giftcards voor bijvoorbeeld kerstbrunches of -diners of nieuwsjaarevenementen aan te bieden. Bied gasten een extraatje aan bij aankoop van een cadeaubon of geef speciale kortingen op diners tijdens de feestdagen. Dit stimuleert niet alleen de verkoop, maar kan leiden tot herhaalbezoeken.
Ga flexibel om met de openingstijden
De kans is groot dat gasten in de winter op doordeweekse avonden minder lang blijven dan op een zwoele zomeravond. Met het oog op personeelskosten en energietarieven is het in dat geval voordeliger de deuren eerder te sluiten, dan vast te blijven houden aan de originele sluitingstijd. Zorg er wel voor dat veranderende openingstijden duidelijk worden gecommuniceerd, zowel online als bij binnenkomst.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.