Inspelen op de behoefte van de omgeving en maatschappelijke ontwikkelingen. Zo bouwt ondernemer Rob van Herpen stap voor stap aan verdere groei van zijn bedrijf Hanex Hospitality Group. Ook een koppeling met Rabo Smart Pay en de acceptatie van creditcards draagt hieraan bij.
Nieuwe concepten ontwikkelen
‘De geschiedenis van Hanex gaat al ruim honderd jaar terug. Mijn familie had onder de naam Van den Hanenberg diverse tankstations, later uitgebreid met kledingwinkels en videotheken. In 2005 is het merendeel door mijn grootouders verkocht, op één tankstation na. Ik mocht die overnemen en heb het bedrijf voortgezet onder de naam Hanex. Vanaf dat moment is het bedrijf gestaag gegroeid. Eerst met een aantal full service tankstations. In 2010 zijn we uitgebreid met carwash-faciliteiten. En een paar jaar gelden kwam daar ook horeca bij, met COFFEELAB en The Villy. Inmiddels telt Hanex achttien tankstations en wasstraten plus zeven horecalocaties. The Villy heeft vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en binnenkort Den Haag. De tankstations en de vestigingen van COFFEELAB zitten in het zuiden van het land.’
Een maatschappelijke blik hebben
‘Met onze bedrijven spelen we in op de behoefte van de omgeving. Neem de tankstations, die een knooppunt zijn en zoveel mogelijk diensten aanbieden waar omwonenden iets aan hebben. Van een winkelfunctie, tot afhaalplek voor pakketjes of maaltijden of de wasstraten die we hebben toegevoegd. Met deze nieuwe concepten en ideeën lopen we ook voorop in de energietransitie. Ook onze horeca speelt een maatschappelijke rol. Met The Villy brengen we een dorp naar de stad. We zijn veel meer dan een horeca-locatie, doordat we omwonenden extra services bieden. Denk aan een werk- of ontmoetingsruimte, diverse evenementen zoals yoga, buurtborrels of voorleesavonden voor kinderen. Kortom, een fijne plek voor de buurt. Wij geloven in de meerwaarde daarvan voor mensen, en het levert ons extra inkomsten op.’
Betaalgemak voor iedereen bieden
‘We hebben uiteenlopende ondernemingen op verschillende locaties. Met name bij de tankstations zien we veel transacties op een dag. Voorheen hadden we daarvoor allemaal afspraken met partijen over bijvoorbeeld pasacceptaties en creditcards. Nu we zijn overgestapt op Rabo Smart Pay is dit veel overzichtelijker en efficiënter. In het bijbehorende dashboard zien we de inkomsten per vestiging en locatie. Zijn er verschillen in bijvoorbeeld de balans, dan kunnen we dit heel makkelijk terugzoeken. We kunnen ook veel meer zelf regelen, zoals rekeningnummers wijzigen of betaalautomaten bijbestellen. Ook hebben we creditcard-acceptatie gekoppeld aan Rabo Smart Pay. In de horeca, maar vooral de tankstations, is dat een belangrijke betaalwijze. Ondernemers en toeristen betalen veelal met creditcard. Het is al gauw zo’n 7 procent van onze omzet. Dat wil je als ondernemer natuurlijk niet laten liggen. Daarnaast spelen we in op de betaalwens van onze klanten.’