Een handelsnaam is de naam van een onderneming zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel in Nederland. Registratie is echter geen vereiste. Een recht op een handelsnaam ontstaat door de feitelijke deelname aan het economisch verkeer onder de betreffende handelsnaam. Schrijfwijze, lettertype en kleur zijn niet van belang. Maar dergelijke beelden, lijnen of cirkels kunnen op zichzelf een merk zijn en geregistreerd worden.
Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, voordat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt. Dit geldt echter alleen voor zover de aard en vestigingsplaats van beide ondernemingen bij het publiek tot verwarring kunnen leiden. Een handelsnaam krijgt alleen regionale bescherming. Veel ondernemingen zijn slechts actief op de plaatselijke of regionale markt. Daarom kunnen meerdere lunchrooms dezelfde naam dragen. Wanneer dit echter in dezelfde stad gebeurt, kan de eigenaar van de nieuwe lunchroom via de rechter gedwongen worden een andere naam te zoeken.
Het gebruik van uw handelsnaam biedt geen bescherming van bijvoorbeeld uw logo. Bovendien is een merkrecht sterker dan een handelsnaamrecht. U kunt dan ook de naam en het logo van uw lunchroom deponeren als merk bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Dan mag geen andere soortgelijke onderneming dezelfde voeren. Gebruikt de onderneming de handelsnaam al voordat u deze als merk registreert, dan geldt dat verbod niet.
Mr. P.A. Huizinga, juridisch adviseur, Deloitte MKB Accountancy & Advies BV, phuizinga@deloitte.nl
"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20op%20De%20CafeKrant.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20De%20CafeKrant.nl%0A%0Ahttp://www.decafekrant.nl/nieuws/heeft-iemand-uw-naam/
Heeft iemand uw naam?
1 januari 2009