Er zijn weer harde klappen gevallen in de Nederlandse discotheeksector. Dit blijkt uit een onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies, in opdracht van het discothekentijdschrift Nightlife Magazine. In tien jaar tijd is het aanbod van discotheken met ruim 23% afgenomen.
Afgelopen jaar is het aanbod met 14 discotheken afgenomen tot 312, wat neerkomt op een daling van ruim 4%. Wat opvalt is dat het afgelopen jaar de gemiddelde verkoopoppervlakte per discotheek juist is toegenomen van 448m² naar 473m², een procentuele stijging van 5,6%. Dit duidt op schaalvergroting
binnen de sector. Met andere woorden; de kleintjes vallen om en de Âgrotere overleven.
Invoering rookverbod treft de discotheeksector hard. Wanneer we de omzet van de maanden juli en augustus 2008 met dezelfde omzetgegevens van een jaar eerder vergelijken, blijkt dat deze met maar liefst 22% is afgenomen. Als we dit vergelijken met de omzet in de maanden vóór het rookverbod, dan is de gemiddelde omzetdaling slechts 6%.
De stemming onder horecaondernemers is dan ook grimmig. Maar liefst 20% van alle ondernemers in de discothekenbranche overweegt serieus te stoppen. Zo blijkt uit onderzoek van Synovate, naar de gevolgen van een rookvrije horeca.
Steeds meer kleine discotheken laten het afweten.
De verwachting is, gezien het lastige investeringsklimaat in de huidige economische situatie, dat het aantal discotheken in 2009 alleen nog maar verder zal afnemen tot onder de 300 bedrijven. Hierdoor is het noodzakelijk om de continuïteit van discotheken te waarborgen. Zo kunnen discotheken ook voor andere doeleinden, zoals kinderopvang en vergaderingen of als ruimte voor bedrijfspresentaties, gebruikt worden.
Harde klappen in discotheeksector
5 maart 2009