Met regelmaat krijg ik bier. Om te proeven. Veel brouwers willen feedback op hun bieren en daarom komen ze me een flesje of blikje van hun nieuwste brouwsel langsbrengen. Vaak heb ik een persoonlijke relatie met die brouwers en zij vinden het fijn om een objectief commentaar op hun bier te krijgen.
Daarnaast komen er regelmatig vertegenwoordigers langs die ook nog wel eens een flesje of blikje achter laten. De horeca is immers hét visitekaartje voor hun bieren; niemand kan bieren met meer vakmanschap en passie serveren dan hoe wij dat met z’n allen doen. Brouwerijen vinden het dus fijn dat je bekend raakt, bent en blijft met hun bieren. Voor mij is het proeven van deze bieren vaak iets minder inspannend. Het verschil in technisch proeven, zoals bij het proeven van een bier waarvan een brouwer een rapport wil ontvangen, en emotioneel proeven vergelijk ik vaak met de smaak van veel van mijn vrienden.
Natuurlijk, ook collega-biersommeliers behoren tot mijn vriendenkring. Maar ik heb daarnaast ook vrienden die gewoon wat minder smaakintensief bezig zijn. Dat maakt ze niet minder lief hoor. Sterker nog, zelfs als internationaal biersommelier ben je ook wel eens een avondje vrij en heb je even geen zin om na te moeten denken over de smaken in een bier. Begrijp me niet verkeerd, want juist op deze plek probeer ik een lans te breken voor de diverse smaken in bier. En die diverse smaken blijven in verschillende biersoorten aanwezig. Maar het mooie aan bier is ook juist dat het niet altijd populair-wetenschappelijk hoeft te zijn. En dat er niet continu nieuwe smaken te ontdekken zijn. Dat het bier gewoon twee smaken heeft: lekker of niet lekker… Dat is fijn, want dan hoeft het pinkie niet omhoog en zitten we toch te genieten, biersommelier of niet.
Proeven is mijn hobby. Daarom heb ik me een aantal jaar geleden aangemeld voor de bierswap, een initiatief van de facebookgroep ‘BeerGeeks’. Als je jezelf hebt aangemeld krijg je - per ronde - een naam, adres en smaakvoorkeur toegestuurd van een andere bierliefhebber. Voor diegene maak je een zo’n mooi mogelijk bierpakket van minimaal vier en maximaal zes bieren, eventueel aangevuld met glazen, bellenblaas, bijpassende hapjes (bij de bieren bedoel ik dan, want ik weet niet zo goed wat lekker bij bellenblaas smaakt), nootjes, bierviltjes of wat je nog anders of meer kan bedenken. En iemand anders krijgt weer jouw gegevens door en maakt een mooi pakket voor jou. Er is één collectieve uitpakdatum en iedereen zorgt er voor dat zijn of haar verzonden pakket op tijd bij de ontvanger binnen is. Natuurlijk voorzien van een persoonlijke brief en bij voorkeur bieren die de ontvanger nog niet kent.
Elke ronde heb ik werkelijk een prachtig en heerlijk bierpakket ontvangen. Fantastisch om te ervaren hoeveel moeite wordt genomen om een ‘op maat gemaakte proeverij voor iemand die je niet kent’ te maken. Nu ik deze column schrijf geniet ik van een bier vanuit de laatste bierswap. Maar het allermooiste aan de bierswap vind ik het samenstellen, inpakken en versturen van het pakket. Iemand anders blij maken. Hopelijk kan dat weer snel voor iedereen in de horeca.
Richard is de vaste columnist van De Cafékrant, Internationaal biersommelier en eigenaar van De BierBasiliek en bereikbaar via richard@debierbasiliek.nl. Iedere derde maandag van de maand publiceert Richard een inspirerende column. Lees ze hier.
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.