Column Janneke Bavelaar: dé kroeg geeft de samenleving lucht

Auteur: Janneke Bavelaar
van miltenburg Columns 15 april 2024
Column Janneke Bavelaar: dé kroeg geeft de samenleving lucht

Drukke tijden, veranderende tijden toch wel. Verandering in gasten, maar ook de veranderende behoeften vanuit de samenleving. Van nieuwe gasten en van gasten die al jaren komen, de stamgasten. Meegaan met deze flow en inspelen op de behoeften die nu spelen of juist bij jezelf blijven en doen waar jijzelf behoefte aan hebt of waar je dénkt dat de behoefte ligt? Het komt regelmatig voor dat diegene die de gastvrijheidsindustrie als bakermat heeft, eerder in de gaten heeft wat hun behoeften zijn dan de gasten zelf. We zijn hierop getraind.

De beslissing tussen meedeinen of zelf roeien is een van de meest tijdrovende overwegingen waar een ondernemer voor staat. En wat je natuurlijk ook elke keer weer blijft leren als (kroeg)baas is dat je nooit iedereen tevreden krijgt. Tijd om dát gegeven eens een flinke knuffel te geven.

We willen de ruimte voor het individu behouden. We willen dat gasten, alleen of samen, maar vooral zonder schroom, over de drempel kunnen stappen. Het is ontzettend leuk als er verschillende mensen komen, als bubbels tegen elkaar botsen. Maar het is ook heel leuk dat wij een ontmoetingsplek zijn voor ‘bubbelgenoten’. En het is ook heel fijn als er een geleidelijk aan een saamhorigheidsgevoel ontstaat tussen, maar ook ín een bubbel. Zonder gemeenschappelijkheid hebben we geen samenleving. Balans houden tussen gemeenschap en individu is noodzakelijker dan ooit. Wij blijken hier een grote opdracht in te hebben.

Want laatst las ik wijze woorden van een filosoof dat dé kroeg, de samenleving lucht geeft. Zoiets als even naar het park gaan, even op adem komen. Waar je lekker op je eentje kunt zijn, maar waar je ook anderen kunt tegenkomen, afgesproken of niet. Waar privé en openbaar samenkomen, alleen áls en wanneer jij dat wilt. Hij stelt zelfs dat: “de leefbaarheid van de samenleving afleesbaar is in de kwaliteit van haar kroegen”. Wow, pak het op, was het eerste wat in mij opkwam toen in ik dit las.

Verschil in gasten bewerkstelligen is wat wij blijven doen. Wij gaan voor dé kwaliteitskroeg. Zoals wij willen dat onze ‘samenleving’ is. Door bij onszelf te blijven, maar ook om de balans tussen individu en gemeenschap in evenwicht te houden om zo de samenleving meer lucht te geven. Wat een heerlijke opdracht. Verschil in gasten is één ding, verschillen tussen elkaar in de MiltyFam benadrukken een noodzaak. Elkaars individuele kwaliteiten naar boven halen om zo samen onze gastvrijheidstaak zo leuk mogelijk uit te voeren. De komende tijd zullen wij deze kwestie aanpakken door ons aannamebeleid onder de loep te nemen om daarmee wellicht een subtiele verandering teweeg te brengen. Want dat is de manier hoe het moet gaan in onze zaak. Door subtiele veranderingen uiteindelijk een ‘make-over’ te realiseren. Grote veranderingen kunnen onze gasten niet aan. Vaak krijgen we terug dat het zo fijn is, dat er bij ons ‘nooit’ iets verandert. Zelfs toen we net de hele zaak een andere kleur hadden geschilderd.

Met deze inzichten, stroomt de energie weer. Hopelijk valt onze terras-make-over niet al te veel op maar wordt er wel van genoten. Hoe dan ook, we zullen er vast over horen.

Over de auteurs

Jan Willem en Janneke (zie foto) van Miltenburg zijn de eigenaren van Eetcafé van Miltenburg in Bilthoven. Al meer dan negentig jaar vormt Eetcafé Van Miltenburg het bruisende hart van De Bilt en Bilthoven. Het eetcafé is inmiddels drie generaties lang in het bezit van de familie Van Miltenburg. In dit dossier hebben we alle columns gebundeld.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws