Iedereen heeft weleens uitdagingen in zijn bedrijf. Van de dagelijkse rompslomp tot moeilijkheden die je moet aanpakken voordat ze uitgroeien tot problemen. Je herkent vast wel de bezorgdheid voordat een oplossing zich aandient. Al met al brengt dit spanning met zich mee die wellicht voorkomen had kunnen worden.
Meestal weet je heus wel wat de verbeterpunten voor jouw café zijn. Als je maar kritisch genoeg naar je zaak kijkt, vind je zeker aandachtspunten waar je meer uit kunt halen of die verbetering nodig hebben. Vaak nemen we niet de tijd om eens afstand te nemen en met andere ogen naar de zaak te kijken.
Tot er iets verandert in je zaak of je omgeving, waar je niet voldoende op hebt geanticipeerd. En waardoor je opeens achter het net vist, je klandizie afneemt of je medewerkers de benen nemen. Dan wordt de situatie al snel kritiek en gaan de problemen zich opeenstapelen.
Regeren en vooruitzien
De signalen dienen zich vaak van tevoren al aan. En dan is het verstandig om in actie te komen, voordat de situatie nijpend wordt.
Alleen is de vraag of deze urgente zaken wel zo belangrijk zijn dat ze door jou moeten worden opgepakt. Of kun je ze delegeren? Want door alles op te pakken, verlies je het overzicht waardoor deze situaties juist kunnen ontstaan.
In de ideale situatie hoort jouw focus als ondernemer namelijk bij twee dingen te liggen:
1. Op werkzaamheden die urgent én belangrijk zijn
Veel van wat op je pad komt is urgent en op dat moment belangrijk. Het zijn de acute, dringende zaken waar je direct op moet reageren. Zoals een plotselinge drukte in je café. Of een probleem of conflictsituatie die zich voordoet. Dan is er leiderschap nodig, iemand die de knopen doorhakt en zaken regelt.
2. Op werkzaamheden die belangrijk zijn, maar (nog) niet urgent
Dit zijn de ontwikkelpunten in jouw café die geen directe prioriteit hebben, maar op de lange termijn wel zorgen voor een goedlopende zaak. Dit is waar je proactief bent en je voorbereidt op de toekomst, waar je zaken perfectioneert, structureert en vooruit kijkt. Op zo’n moment werk je aan je zaak en jezelf.
Heb je de ambitie om te groeien? Dan zijn dit de werkzaamheden waar je tijd voor vrij moet maken. Door je focus te verleggen naar belangrijke maar niet dringende werkzaamheden kun je beter de koers van je zaak uitzetten.
Dit zijn twee verschillende invalshoeken. Bij de eerste werk je IN je bedrijf, terwijl je bij de tweede werkt AAN je bedrijf.
Multifocus
Als ondernemer moet je oog hebben voor details zonder de grote lijnen uit het oog te verliezen.
Dat is nogal een klus. Je gaat van helicopterview naar het ó zo belangrijke praatje met je medewerkers en gasten in een ‘split second’. Je wilt namelijk grip hebben en zelf horen wat er leeft. Want dit geeft richting aan jouw belangrijkste keuzes.
Een goede rechterhand kan je dan ook veel werk uit handen nemen. Maar verantwoordelijkheid kan pas goed worden doorgeschoven als je team staat. En dat is meer dan de ‘poppetjes’ op de juiste plek hebben. Een team is pas een hecht team als er wederzijds vertrouwen en respect is. Dat je weet dat je van elkaar op aan kunt. Pas als mensen elkaar ook op emotioneel gebied durven aan te spreken, en over gevoelige zaken kunnen praten, is er rijpheid in je bedrijf. Tot die tijd moet je bouwen om er een volwassen bedrijf van te maken. Jouw betrokkenheid en sturing is cruciaal om je medewerkers daarin te laten groeien. Ze verwachten dat jij richting geeft en weet waar jij met je bedrijf naar toe wilt. Maar daarvoor moet jij wel vooruitzien.
Je bent als horecaondernemer een duizendpoot pur sang. Maar blijf wel te allen tijde werken aan je bedrijf en verlies je niet in je bedrijf.
Auteur: Monique van Gevelt
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl