Ondernemen in Maastricht. Bastiaan Bronkhorst werd in april vorig jaar benoemd tot algemeen directeur van Stadsbrouwerij Maastricht, met als doel de groei van het bedrijf te bevorderen. Dat doet hij sindsdien vanuit zijn eigen onderneming, “Maar ik ben zo betrokken dat deze zaak voelt als mijn eigen onderneming.” Een beschrijving van een brouwerij met zestien tapkranen, gevestigd in een historisch pand op een bijzondere locatie.
Aan de voet van de Sint Servaasbrug, de oudste brug van Nederland, staat een gebouw met een rijke geschiedenis: het voormalige onderkomen van Brouwerij De Ridder. “Halverwege de achttiende eeuw startte de familie Van Aubel met Brouwerij De Ridder, waar zij het befaamde Ridder-pils brouwden. Ook zijn hier het Ridder Maltezer bier en het Vosbier, als tegenhanger van Palm, ontwikkeld. Uiteindelijk is Brouwerij De Ridder in 1982 overgenomen door Heineken”, laat Bronkhorst weten, zonder dat we het hoeven te vragen. Het gesprek vindt plaats in het modern ingerichte, maar knusse, horecadeel.
Onder de vlag van Heineken ontstond in 1990 Wieckse Witte, genoemd naar de wijk waar de brouwerij staat. “Later heeft Heineken de productie verplaatst naar verschillende locaties in Nederland en uiteindelijk werd deze brouwerij niet meer gebruikt. Na een langdurige periode van leegstand werden er studentenkamers gerealiseerd in het pand. Tijdens mijn studie aan de Hotel Management School Maastricht organiseerde ik in een kantoor van dit pand samen met een geleding van Studentenvereniging Amphitryon, verbonden aan de hotelschool in Maastricht, evenementen die wij toentertijd organiseerde. Daarnaast haalde ik hier als kind vaak samen met mijn opa kratjes bier. Dat is mijn persoonlijke band met deze locatie. Later, toen dit initiatief werd stopgezet, diende zich een projectontwikkelaar aan die het pand wilde transformeren tot appartementen. Charles van Goch, de huidige eigenaar, had echter een plan om de locatie te behouden voor bierbrouwen. Hij was al vroeg betrokken bij dit pand en had affiniteit met deze locatie; tijdens zijn studie aan de Hotelschool Maastricht gaf hij rondleidingen en werkte hij als chauffeur voor Brouwerij de Ridder. Dit pand is altijd zijn droom geweest.” De compagnon van Charles van Goch, François Mentink, zag dezelfde potentie in de plannen voor een nieuwe brouwerij in Maastricht. Van Goch nam het initiatief en stuurde een brief naar de gemeenteraad, waarin hij benadrukte dat de befaamde brouwerij haar karakter dreigde te verliezen in Maastricht. De gemeente reageerde positief op zijn brief en toonde interesse in het behoud van de rijke geschiedenis. Voor Mentink en Van Goch was dit het moment om samen iets te realiseren.
Roots
Dat gebeurde niet zonder de betrokkenheid van Bronkhorst. “In 2019 ben ik als interim manager gestart met het ondersteunen van horecabedrijven op commercieel- en managementvlak om specifieke doelen te behalen. Het was in deze periode dat Charles me vroeg om hem te assisteren bij de ontwikkeling van de brouwerij. Wij kennen elkaar sinds 1998 toen ik werkzaam was bij Mise en Place, een van zijn andere bedrijven die iets doet met gastvrijheid. We hebben altijd contact gehouden.” Het verzoek van Charles van Goch kwam op het juiste moment. “Na een tijd bij FMCG-bedrijven te hebben gewerkt wilde ik terug naar mijn roots: Maastricht. Ik nam de opdracht aan en startte in oktober 2021 als commercieel directeur. Ik stuurde accountmanagers aan en maakte beleid voor de verkoop van de producten. Mijn ervaring in sales en marketing kwam goed van pas; bij de FMCG-bedrijven was ik wereldwijd verantwoordelijk voor de commercie en marketing. Ik ben hier werkzaam vanuit mijn eigen onderneming, maar ik ben zo betrokken dat deze zaak voelt als mijn eigen onderneming.”
Algemeen directeur
In april vorig jaar kreeg het verhaal een nieuwe wending toen de eigenaren Bronkhorst benaderden met de vraag of hij bereid was de positie van algemeen directeur aan te nemen. “Er werd mij gevraagd om de brouwerij op een vernieuwende manier te benaderen en ervoor te zorgen dat we in omvang groeien. Dat avontuur ben ik aangegaan. Ik voer deze rol op een andere manier uit dan mijn voorganger en de resultaten zijn positief. Mijn verantwoordelijkheden zijn het creëren van hoogwaardige bieren, het beheren van de horeca en het runnen van de bierwinkel voor ‘beergeeks’.” Achter de bierwinkel is een escaperoom te vinden waar bezoekers op een creatieve manier kennismaken met bier. Met de antwoorden die ze tijdens de voorafgaande speurtocht in Wyck verzamelen, kunnen ze de puzzels in de escaperoom oplossen waarna ze het geheim van de bierbrouwer ontdekken.
Bronkhorst wist precies hoe hij het wilde aanpakken. “Mijn focus als algemeen directeur lag op kwaliteit en een centrale rol voor mensen. Dit klinkt eenvoudig, maar is moeilijker dan het lijkt. Mijn prioriteit was ervoor te zorgen dat de werknemers de juiste taken uitvoerden. Ik begon met het aanpakken van achterstallig onderhoud en investeerde in een nieuwe keuken, inclusief inductie, om de duurzaamheid te verbeteren. Er werden nieuwe koelingen geïnstalleerd om, naast duurzaamheid, ook de uitstraling te verbeteren. Sinds december vorig jaar staat hier een nieuwe koffiemachine, een die zelfs echte koffieliefhebbers verrast. Het is essentieel dat elke medewerker over de benodigde middelen beschikt om zijn werk goed uit te voeren en zich prettig voelt, waardoor ze het maximale uit hun functie kunnen halen. Hoewel dit in het begin voor wat chaos zorgde, leidt het nu tot betrokkenheid en rust. Regelmatige reviews en ‘mystery visits’ helpen mij om kritisch te blijven en zaken te bespreken met het team. Het wekelijkse overleg met alle medewerkers is intensiever, maar het geeft iedereen de kans om zijn stem te laten horen en iets bij te dragen aan het bedrijf. Met vrijwilligers werk ik samen om rondleidingen te verbeteren en wandelingen door Wyck te optimaliseren. Dit creëert warmte, betrokkenheid en passie om samen iets moois van dit bedrijf te maken. Iedere medewerker krijgt elk kwartaal een training op het gebied van gastvrijheid, onze bieren en de nieuwe kaarten. Dat moet, in een stad als Maastricht waar gastvrijheid essentieel is. Onze kaart biedt bij elk gerecht een biertip, dat werkt heel goed. Gasten die gerechten bestellen beginnen er vaak over. Alle werknemers krijgen de kans om het StiBON-certificaat te behalen, in ieder geval StiBON niveau 1. Ik wil ook in het bezit komen van dit certificaat.”
Personeel van Stadsbrouwerij Maastricht komt elk kwartaal bijeen om te horen over de plannen van de directie. “Als je samenwerkt, en je hebt een doel met elkaar, is het leuk om daar achteraf over te evalueren. Het beklijft daardoor veel beter. Een kwartaalbijeenkomst is gezellig; we eten, drinken en doen een activiteit samen.”
Kansen
Bronkhorst heeft meer ideeën. “We hebben een nieuwe brouwinstallatie besteld. Er is een prachtige koperen installatie die zijn werk goed doet, maar ik heb een ander plan. We hadden de brouwketels voor het raam geplaatst, zodat mensen die langsliepen deze konden bewonderen. Passanten kijken echter niet naar onze brouwerij, maar naar de Sint Servaasbrug. We passen dit aan; we verplaatsen de brouwerij naar achteren en maken het voorste gedeelte vrij. Daar wil ik grote groepen ontvangen. Maastricht heeft ongeveer acht locaties waar je tot vijftig gasten kunt ontvangen. Dat zijn er niet veel, daar liggen onze kansen.”
De algemeen directeur heeft een duidelijk plan: “Met onze nieuwe brouwinstallatie zetten we de brouwer in de schijnwerpers. We zijn trots op wat hij produceert en we willen dit uitstralen. Daarnaast streven we ernaar zijn netwerk te benutten om bier te verkopen, anderen te leren over bierbrouwen en om bierkenners te ontvangen. De brouwer kan hierin een rol spelen door bieren te presenteren aan geïnteresseerden. We hebben momenteel verschillende soorten proeverijen, maar dat doen we op kleine schaal en niet tussen de ketels in. Dat blazen we een nieuw leven in. En niet alleen voor kenners, maar ook voor mensen die het leuk vinden om tussen de ketels te zitten. Ik wil meer beleving creëren.
Mestreechter Geis
Stadsbrouwerij Maastricht verkoopt hun bier ook aan andere horecabedrijven. “Eerst verkochten we ons bier voornamelijk in Maastricht, maar ik heb de buitendienst uitgebreid. We zijn nu actief tot in Venlo, daar zetten drie fulltime accountmanagers zich volledig voor in. Ik pionierde in Eindhoven, Tilburg, Breda en alle dorpen daartussen, met als doel om te onderzoeken of we daar een marktpositie kunnen verwerven. Na de constatering dat er winst te behalen valt qua relevantie, zijn we gestart met het opbouwen van herkenbaarheid. Men moet weten wie we zijn, wat we doen en wat onze kwaliteit is. Sinds twee weken werken we samen met een nieuwe accountmanager om dit uit te werken. We hebben niet de illusie dat we in één keer heel Nederland kunnen veroveren. We hebben prachtige producten, met een link naar Maastricht. Ik ken niemand die Maastricht niet leuk vindt en we zijn de meest bezochte stad in Nederland door Nederlanders. We hebben op dat gebied iets te bieden. Er heerst hier een andere sfeer, een ander gevoel. In Maastricht noemen we dat de ‘Mestreechter Geis’, oftewel de geest van Maastricht. Er zit zoveel ziel in Maastricht, die willen we aan mensen overbrengen. We zijn absoluut overtuigd van onze kwaliteit en wat we te bieden hebben. Wij stoppen de ziel van Maastricht in een flesje, geven het een naam en verspreiden het door heel Nederland. We bieden een betaalbaar dagje Maastricht aan. In een fles bier.”
‘Bierige’ zaak
Het aantal mensen dat het café in de brouwerij kan bezoeken is niet bijzonder groot. “In onze zaak is beneden plek voor maximaal 60 gasten zittend en 100 staand, en boven voor maximaal 25 zittend. We hebben daarnaast een ruim terras waar 30 gasten kunnen plaatsnemen. We halen omzetten van 1,2 miljoen, een aardig bedrag met winst, maar natuurlijk zijn er altijd strubbelingen in de horeca. Binnen deze strubbelingen zijn de cijfers naar behoren. De marges zijn voldoende, ondanks dat we met onze prijsstellingen net onder het gemiddelde van Maastricht zitten. Dat doen we bewust omdat we een ‘bierige’ zaak zijn en het belangrijk vinden toegankelijk te zijn voor een breed publiek: ‘locals’ en toeristen. We kunnen een kop koffie nog steeds onder de 3 euro (2,90 euro, red.) aanbieden, ondanks nieuwe apparatuur en nieuwe bonen.”
Core range
Bronkhorst vindt het belangrijk dat de brouwerij die standaard handhaaft. “We streven naar tevreden gasten die regelmatig terugkomen en de intentie hebben om bij een volgend bezoek een maaltijd te bestellen. Dit zodat we niet onze prijzen hoeven te verhogen en daarmee onszelf uit de markt prijzen. Mijn benadering is gericht op een uitgebalanceerde kostprijs met inkoop- en personeelskosten rond de 65 procent, bij voorkeur iets lager. Dit stelt ons in staat om flexibel om te gaan met veranderingen en ons bedrijf effectief te managen. Hoewel het pand ons eigendom is, dragen we 10 procent van de omzet af voor de huur. We hebben een regeling getroffen waarbij we huur betalen, aangezien er een andere bv bij betrokken is die het vastgoed beheert en de verhuur verzorgt. Het is van belang om deze constructie te handhaven, omdat we willen blijven functioneren als een volwaardige horecazaak en daarmee voorkomen dat er vragen rijzen over de levensvatbaarheid van de brouwerij. De marges op bier zijn dun. We zouden kosten kunnen besparen door het bier rechtstreeks in te kopen en niet zelf te brouwen. Maar door ons alleen op de ‘core range’ te richten en niet op de specials, vermijden we onnodige kosten. Als we dat wel zouden doen, gaan we onderuit omdat daar niet genoeg vraag naar is.”
Specials
“We brouwen elke twee weken een special. De meeste van deze specials worden hier in de zaak verkocht. Wanneer een bier op de app Untappd een beoordeling van meer dan 3,75 sterren (op schaal van 5 sterren, red.) krijgt, overwegen we het op fles of fust uit te brengen. Dit stelt ons in staat om de creativiteit van onze brouwers te benutten en nieuwe smaken te introduceren. Ons beleid is tweeledig: mijn salesteam richt zich op ons kernassortiment en de specials, waar onze brouwer intensief aan werkt. Deze worden verkocht in de zaak. Ik wil dat er een community ontstaat die enthousiast is over onze bieren en die op intekening fusten en kratten bestelt. Dankzij de nieuwe installatie krijgt de brouwer de vrijheid om te ondernemen.”
Verkoopt Bronkhorst bieren van andere brouwerijen in ‘zijn’ zaak? “We bieden ook bieren aan die extern zijn geproduceerd, maar we zijn natuurlijk het meest trots op onze eigen brouwsels. We hebben onlangs een nieuw bier ontwikkeld, Maastrichts Wit, waaraan mergel als bijzonder ingrediënt is toegevoegd. Mergel was van groot belang voor Maastricht, omdat het veelvuldig werd gebruik als bouwmateriaal voor gebouwen. De mergel van Maastrichtse bodem geeft dit bier een subtiele mineralige smaak en zorgt voor een zachte textuur. Het resultaat is een verfijnd en karaktervol witbier dat de smaak én de ziel van Maastricht weet te vangen.”
Facts & FiguresPrijs bier: 4,70 euro (Maastrichts Wit, 25 centiliter) |
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.