3 jaar geleden in De CaféKrant: Bierderij Waterland

Auteur: Redactie
9 april 2021
3 jaar geleden in De CaféKrant: Bierderij Waterland

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant.

Dit keer reizen we terug naar 2018. We bezochten Kristian Kieft en Frank Dutman, de eigenaren van Bierderij Waterland.

Frank en Kristian hadden ieder nog hun eigen werk – Frank als freelance communicatiespecialist, Kristian als grafisch vormgever – maar een toekomst in de brouwerij lonkte. Wat Jopenkerk en Brouwerij het IJ konden, dat konden zij ook, maar dan biologisch. Dat zou hen onderscheidend maken in de markt. “Met een paar honderd dozen verdienden we nog geen geld, dus moesten we groeien. Niet alle groothandels wilden ons bier, omdat we geen warme brouwer waren, zoals dat heet. Ze vonden ons te kwetsbaar, te afhankelijk van een andere brouwerij. Als het erop aankomt, gaat het huisbier daar altijd voor. Bovendien kun je als koude brouwer niet voldoende marge maken. Om als biermerk te overleven, heb je een eigen brouwerij nodig.”

Het interview lees je via deze link.

Dossier

Iedere week blikken we terug op een historisch verhaal uit De CaféKrant. We bundelen deze verhalen in het dossier, dat je hier vindt en wekelijks wordt aangevuld.

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

DCK15Jaar

Overig nieuws