In 2015 gaat Google de mobiele ranking aanpassen. De gebruiksvriendelijkheid van je website op mobiele apparaten wordt toegevoegd aan de factoren
voor mobiele ranking. Bedrijven die de website niet geoptimaliseerd hebben voor mobiel, kunnen dan rekenen op een negatief resultaat: slechtere zichtbaarheid in de organische mobiele zoekresultaten.
*Mobiel belangrijker*
Het mobiel gebruik is door de jaren heen enorm gestegen: anno 2014 zijn mobile devices verantwoordelijk voor 36,9% van het websiteverkeer. Meer dan 12% van het websiteverkeer via mobiel is al verantwoordelijk voor aankopen, en dit zal in de toekomst alleen maar blijven groeien: 75% van de mensen beschikt immers al over een smartphone. Niet vreemd dat Google veel waarde hecht aan mobiele/responsive websites.
*Mobile Friendly*
Google toont nu al een 'mobile friendly' label en gaat nu dan ook daadwerkelijk de ranking aanpassen. Tijd voor een nieuwe website?
*Is je website geschikt?*
Om te bepalen of een website geschikt is voor mobiel, wordt op een aantal aspecten gelet. Ten eerste wordt er gekeken naar softwaregebruik. De paginas moeten algemeen toegankelijk zijn; dat betekent bijvoorbeeld dat er geen gebruik wordt gemaakt van flash (een enigszins verouderde technologie. Zelfs Youtube heeft al gekozen voor HTML5). Daarnaast is de vormgeving belangrijk. De tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen. Ook moet de inhoud worden geschaald op basis van schermgrootte. Gebruikers moeten de pagina kunnen bekijken zonder horizontaal te schuiven of te zoomen. Als laatste zijn de links op de pagina belangrijk. De gebruiker moet de afzonderlijke links kunnen gebruiken zonder per ongeluk op een verkeerde link te klikken. De links moeten dus ver genoeg uit elkaar staan om een gebruiksvriendelijke pagina te garanderen.
*Test je website*
Via "deze tool":https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ kun je testen in hoeverre je website 'mobielvriendelijk' is.
~Thijs Jacobs~
Wordt je website straks nog goed gevonden?
28 januari 2015