6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog meer in het teken van proeven en ontdekken. Naast de keuze uit 250 bieren van 45 brouwerijen, konden bezoekers deze editie ook veel kennis opdoen tijdens de tientallen masterclasses en workshops. Gecertificeerde biersommeliers gaven uitleg over het proeven van bier en de huidige biertrends. Zo kwamen bezoekers meer te weten over hoe de toevoeging van spijs, geur én geluid aan verschillende biertypen van invloed is op je smaakbeleving, de foodcombinaties met bier zoals kaas en chocola, bakken met bier, bierproeven als een pro en de laatste biertrends zoals bierrijpen. Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 tot en met 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen.
Cees-Jan Adema, directer Nederlandse Brouwers en tevens organisator van het Nederlands Bierproeffestival, licht toe: “Naast dat consumenten zoals ieder jaar bij de brouwmeesters achter de bar hun vragen kunnen stellen over het bier en het brouwproces, waren er dit jaar ook tientallen masterclasses en workshops. Een hele mooie toevoeging aan het festival, waarbij bezoekers ook echt hun bierkennis kunnen vergroten. Zo liepen er tevens Biersommeliers van bieropleiding StiBON rond in opvallende hesjes. Consumenten konden bij hen met al hun biervragen terecht. Ik denk dat deze mooie initiatieven ons festival echt onderscheid van andere bierfestivals.”
Honderden activiteiten
Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens onder andere workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Dit jaar is er voor het eerst een megacollab gebrouwen door diverse CRAFTleden. 42 brouwerijen hebben in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren gebrouwen. Deze zijn de gehele week in alle windstreken van Nederland te proeven: in de horeca, op festivals en tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen.