Verbeter de veiligheid van je café

19 juni 2015
Verbeter de veiligheid van je café

Veiligheid zou bij alle horecaondernemers voorop moeten staan. Veiligheid voor personeel en gasten uiteraard, maar bij het
begrip veiligheid wordt ook vaak gedacht aan inbraak- en diefstalpreventie. Nog te vaak bereikt ons het nieuws dat een caféondernemer van zijn omzet wordt beroofd terwijl dit voorkomen had kunnen worden.

*Motorclubs*
Op dit moment woedt er in Limburg een oorlog tussen rivaliserende motorclubs. Een strijd die ook de horeca in zijn greep houdt, aangezien er enkele cafés betrokken zijn bij deze ruzie. In Kerkrade ontstonden er spanningen toen een café van de Hells Angels werd dichtgetimmerd door de ME. Daaraan voorafgaand hadden de Bandidos (een rivaliserende motorbende) stickers op de ruiten geplakt. Het centrum van de Kerkrade voelde ineens een stuk minder gezellig, en de horeca ook. Dit is een extreem voorbeeld van een onveilige situatie in de horeca, maar er zijn meer voorbeelden.

*Diefstal*
De omzet van de zaterdagavond en –nacht na sluitingstijd zelf meenemen om na het weekend op de bank te zetten... Het gebeurt vaak, maar criminelen weten dit ook. Google maar eens op ‘café beroofd’ en de voorbeelden zijn talloos. Tip: breng nooit alleen de opbrengst weg. Doe dit bij voorkeur ook niet direct na sluitingstijd, want daarop rekent de overvaller. Zorg voor een goede kluis, zodat de opbrengst veiliggesteld kan worden. Niet alleen op straat kun je slachtoffer worden van beroving of diefstal, maar ook de zaak zelf dient goed beveiligd te worden. Een ‘ouderwetse’ kassalade is kwetsbaar en gokkasten zijn ook regelmatig doelwit. Zorg daarom voor goed hang- en sluitwerk en camera’s. Camera’s werken vooral preventief: ze schrikken criminelen af. Want wie wil er nou met zijn hoofd op Opsporing Verzocht?

*Pinnen en de smartphone*
Voor de hand liggend: pinnen en andere vormen van elektronisch betalen zijn vele malen veiliger dan contante betaling. Stimuleer elektronische betalingen dan ook; het is veiliger, sneller en gemakkelijker voor de administratie. De horeca bleek in 2013 de snelst groeiende pinmarkt; met name cafés en snackbars bleven traditioneel achter in de omslag naar elektronische betalingen. Met de opkomst van contactloos betalen wordt het steeds gemakkelijker om zonder fysiek geld te betalen. O ja: de Rabobank introduceerde een leuk snufje, waarmee de smartphone omgetoverd kan worden in een pinapparaat. Het heet de Rabo SmartPin, en een fysiek pinautomaat is hiermee niet meer nodig.

*Beveiliging*
Waarschijnlijk is een beveiliger niet voor de hele doelgroep een optie, en gelukkig ook niet nodig. Toch zijn er kroegen in stadscentra van middelgrote en grote steden die er goed aan doen om een beveiliger in te schakelen. Een beveiliger moet vooral gezien worden als poortwachter, die rekening houdt met het profiel van de gewenste bezoeker, de huisregels en met de risico’s van de directe omgeving. Mocht het toch eens uit de hand lopen, dan staat hij of zij uiteraard zijn mannetje. Het is wel aan te raden hiervoor een professioneel bedrijf in te schakelen.

*Beoordelingsfouten*
Alle goede bedoelingen ten spijt, kan het voorkomen dat een caféondernemer een beoordelings- of inschattingsfout maakt. Dat gebeurde in Breda, waar een gehandicapte jongeman van 19 jaar met zijn rolstoel het café de toegang werd ontzegd. De reden? In het geval van een calamiteit zou de nooduitgang geblokkeerd kunnen raken door de rolstoel. Bij zes andere cafés in de stad kwam hij evenwel wel binnen. Het kwam de zaak op veel negatieve publiciteit te staan.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws