Unilever Food Solutions (UFS) zet samen met chefs in op duurzame groei. Samen met alle chefs in de foodservice wordt deze ambitie vormgegeven met acties rond het verminderen van afval, de bijsturing van
recepturen en meer aandacht voor smaak. Het bedrijf heeft de ambitie om rond 2020 wereldwijd 200 miljoen maaltijden per dag gezonder en lekkerder te maken.
*Geen marketingverhaal*
"Als grote speler hebben we een grote verantwoordelijkheid", benadrukt Gerard van der Krogt (foto), Managing Director van Unilever Food Solutions Nederland. "Duurzaamheid is voor ons niet zomaar een mooi marketingverhaal. Het is gewoonweg een absolute noodzaak om de toekomst van onze eigen activiteiten veilig te stellen. Of van de voedingssector in het algemeen."
*De drie acties*
Unilever voert deze drie acties nu al uit:
1. Samen met het Center for Gastrology promoot Unilever Food Solutions met behulp van het Unikit project het concept 'selectieve smaaksturing', een wetenschappelijk onderbouwde manier van koken die rekening houdt met de afgenomen smaak- en geurwaarneming van ouderen.
2. 'Verleidelijk Lekker': Met Verleidelijk Lekker helpt UFS de chef om kleine veranderingen in zijn menu aan te brengen. Op die manier geeft hij de gast het duwtje in de rug om voor een gezondere maaltijd te kiezen. Vanuit die invalshoek overtuigde de Foodtruck actie 'Verleidelijk Lekker', de Nederlander om voor iets gezondere gerechten te kiezen.
3. Het programma 'Verminder Verspilling' helpt chefs in eerste instantie zicht te krijgen op hun afvalproductie in alle fasen tussen inkoop en bediening. Op basis daarvan zijn gevoelige afval- én kostenbesparingen haalbaar.
*Voortouw nemen*
"Onze eerste acties lopen sinds 2011 en de chefs zijn duidelijk enthousiast", gaat Gerard van der Krogt verder. "Een goede zaak, want zonder hen lukt het niet. Daarom gaan we de komende jaren op dezelfde weg verder. Als bedrijf kunnen we gezond groeien als ook onze klanten, hun gasten en de hele planeet op lange termijn stand houden. De voedingssector zal duurzaam zijn of er niet meer zijn. Unilever Food Solutions neemt daarin nu al het voortouw."
~Chef-koks hebben meer aandacht voor smaak~
Unilever zet in op duurzame groei
14 juni 2013