In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van microblog Twitter. Een verhaal met succesvolle
voorbeelden en met bijzondere marketingacties, maar vooral een verhaal over vindbaarheid, over bereiken en bereikt worden en over het actief deelnemen aan de conversatie.
*Guerrillamarketing*
September 2010. Het CDA domineert de hele maand de krantenkoppen, de actualiteitenrubrieken en de nieuwssites met de formatie van het huidige kabinet. De Âdeur heeft iconische proporties aangenomen. Zo erg dat het CDA-bestuur besluit de fractievergaderingen op een geheime locatie voort te zetten. Nu zijn politici niet bepaald het voorbeeld van adequate schatbewaarders en dus verzamelt het ganse Haagse journaille zich binnen no-time voor het recentelijk geopende Haagse Hilton. Twitter speelde hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar het microblog bewijst pas echt zijn waarde voor de vaderlandse pers als het naburige Carlton Hotel gratis koffie belooft. Zou op dat moment Verhagen zijn aftreden aankondigen, niemand had het ooit geweten. Het journaille zit aan de gratis koffie, en beloont het Carlton en passant met gratis publiciteit ter waarde van vele tienduizenden euroÂs. ÂEen sterk staaltje guerrillamarketingÂ, roemt Scholte de actie van Carlton.
*Glimlach in plaats van smiley*
ÂEen ander mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Twitter laten ze bij de KLM zienÂ, zegt Beker. Hij doelt daarbij op de actie KLM Surprise, waarbij medewerkers van onze nationale vliegtuigmaatschappij het microblog afspeuren naar reizigers die met de KLM vliegen. Om ze vervolgens te verrassen met een klein cadeautje dat aansluit bij hun reisdoel. Resultaat: meer dan een miljoen tweets en een goed bekeken YouTube-film met echte glimlachen in plaats van smileys.
*Twitter + Wine + Diner = Twiner*
Een van Nederlands meest opvallende en succesvolle nieuwe hypes op het gebied van Twitter is echter Twiner, een concept waarbij Scholte zelf nauw betrokken is geweest. Twiner  een samentrekking van Twitter, Wine en Diner  brengt letterlijk Twitterprofielen bij elkaar aan tafel. Met succes, want waar Twiner eind vorig jaar in Zwolle zijn vuurdoop beleefde, zijn er tegenwoordig al tientallen plaatsen in Nederland waar Twitteraars elkaar ÂIn Real Life aan de dinertafel kunnen ontmoeten. ÂEn daar zullen er nog vele bijkomenÂ, verwacht Scholte.
*Je doelgroep loopt op Twitter*
Op Twitter hoeft het allemaal niet pers e groot te zijn, er hoeft niet direct een uitgekiende marketingstrategie achter te zitten en om succesvol te Twitteren hoef je je buurman niet continu te slim af te zijn. De echte sleutel van het succes achter Twitter is vindbaarheid, net als bij alle andere Social Media. ÂAls ik op Twitter vraag waar ik in bijvoorbeeld Eindhoven lekker kan eten, is het toch prettig wanneer een van mijn contacten jouw restaurant aanprijstÂ, zegt Scholte. ÂOf misschien zie je als restauranthouder mijn vraag zelf wel voorbijkomen en trek je me over de streep met een lekker aperitiefÂ, valt Beker zijn collega lachend bij. ÂHoe je het doet, doe je hetÂ, neemt Scholte het stokje weer over, Âals je je maar realiseert dat op Twitter een deel van je doelgroep loopt. Bereik die doelgroep, maar zorg dat men jou ook kan bereiken. Join the conversation!Â
*Tips*
 Gewoon mee beginnen
 Zorg voor goede bio en foto
 Geef zonder er iets voor terug te verwachten
 Pak je #podiumplek
 Volg relaties
~Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte~ "Socialmediaworkshops.nl":http://www.socialmediaworkshops.nl
~Dit was het vierde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 16 januari is het vijfde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.~
Twitter: join the conversation! (4/6)
9 januari 2012