In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.
In deze aflevering een gesprek met Ricardo Eshuis, directeur van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca, beter bekend als SVH. In 2014 werd Eshuis directeur van SVH na een carrière in het onderwijs, de horeca en de uitgeefbranche. Drie werelden die hij nu zeven jaar later combineert in zijn huidige functie.
MENS
Hoe is uw carrière tot stand gekomen?
“De dynamiek van de horeca heeft mij altijd aangetrokken. Ik koos echter voor een studie aan de lerarenopleiding geschiedenis. Dat ging mij iets te gemakkelijk af en ik besloot daarnaast ook nog in de horeca te gaan werken. Ik ben verder gaan studeren aan de Radboud Universiteit in Nijmegen waar ik mijn eerstegraads lesbevoegdheid heb gehaald en mijn studie geschiedenis en staatsinrichting heb afgerond. Tijdens en na mijn verschillende studies heb ik altijd in de horeca gewerkt. Als geschiedenisleraar vertel je verhalen en dat doet een barman eigenlijk ook. Ik heb het horecavak geleerd in De Lichtboei, de legendarische bar/dancing op Ameland. Ik ben het gaan combineren met lesgeven. Dat vond ik fantastisch, maar ik miste de commerciële kant. Aan het begin van mijn carrière gaf ik les in Nijmegen en Meppel, ik woonde in Groningen, draaide bardiensten en werkte ook nog in De Lichtboei op Ameland. Het was niet helemaal ideaal.”
“Een vacature bij een educatieve uitgeverij (Edu’Actief, tegenwoordig Boom Uitgevers, red.) in Meppel gaf mij de mogelijkheid om mijn carrière een andere richting in te duwen, waarin ik mijn twee passies – onderwijs en horeca – kon combineren. Ik werd aangenomen en al vrij snel adjunct-uitgever. Ik ontwikkelde leermiddelen voor de horeca. Edu’actief wilde een nieuwe leerlijn in de markt zetten voor het vmbo; die heb ik samen met het team ontwikkeld. We pionierden met DVD’s inzetten tijdens de lessen op scholen en gaven docenten telefonische cursussen in Word. We hebben het over de periode rond 2002. Uiteindelijk heb ik exact dertien jaar bij Edu’Actief gewerkt. In 2014 ben ik – na een lange sollicitatieprocedure – directeur geworden bij SVH.”
Wat betekent de horeca voor u?
“De horeca is fantastisch! Het is ontspanning en genieten. Het loopt als een rode draad door mijn leven. Van een heerlijk koud fluitje met een schaaltje bitterballen op het terras tot de koningskrab van Onno Kokmeijer van Ciel Bleu en alles wat daartussenin zit. Ik kan niet wachten om weer Ruk&Pluk hier aan de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost te bezoeken.”
BEDRIJF
Hoe ziet het bedrijf SVH eruit?
“We ontwikkelen lesmateriaal voor de horeca voor onderwijsinstanties en voor particulieren. We doen veel onderzoek in de branche, bijvoorbeeld arbeidsmarktonderzoek of onderzoek naar functieontwikkelingen binnen de horeca. Die onderzoeken zijn voor ons essentieel in het te ontwikkelen lesmateriaal, want dankzij onze onderzoeken weten we wat er speelt in de branche en welke functie-eisen een werkgever stelt aan – neem als voorbeeld - een barista. Die marktonderzoeken vormen de basis voor ons lesmateriaal en onze examens. Die leermiddelen gaan naar particulier onderwijs en het reguliere onderwijs. Voor alle vakgebieden ontwikkelen we boeken, een digitale vorm daarvan en e-learning.”
Hoeveel mensen werken er in het bedrijf?
“Bij SVH werken dertig mensen. Daarin zijn we net een ‘echt’ bedrijf. HR-medewerker, directiesecretariaat, ICT… Wat bij ons centraal staat is productontwikkeling. Dat doen we in ‘tribes’, flauw gezegd een lekker woord voor projectgroep. Wat je wilt bereiken is dat je ‘kleine’ ondernemers binnen je eigen organisatie hebt. Mensen die hun marktsegment en het product dat zij voor ogen hebben zo goed in de smiezen hebben dat ze dat zelf kunnen ontwikkelen met een geoormerkt budget. Binnen dit budget bepalen deze tribes hun eigen strategie. De tribe staat onder leiding van een ‘chief’. Binnen de tribe heb je jagers, verzamelaars en tovenaars (dat zijn bij ons de ICT’ers). Je verzamelt binnen de tribe de expertise die nodig is om de juiste keuzes te maken. Die keuzes worden gemaakt tijdens zogeheten ‘kampvuurgesprekken’. Hierin is iedereen vrij om zijn mening te geven. Tijdens deze gesprekken bevorderen we de creativiteit door drempels weg te nemen en iedereen mag vrijuit spreken en ook zijn of haar visie delen op een bepaald punt waar de expertise niet per definitie ligt. Uiteindelijk dient er een beslissing te worden genomen door de chief. Dat is essentieel, anders blijven er zaken liggen. De beslissingen worden geaccepteerd door de tribe, op hoge uitzonderingen na.”
Welke gevolgen heeft de coronacrisis op het bedrijf?
“De coronacrisis heeft onze digitalisering een vliegwiel gegeven. Nu merken we dat al het lesmateriaal digitaal gevraagd wordt. Dat betekent dat alle digitale middelen die je inzet uitstekend moeten zijn. Inhoudelijk, op het vlak van gebruiksvriendelijkheid en prijstechnisch. Leerboeken worden nu even niet gedrukt. Het kan zijn – als de vraag weer toeneemt – dat het gaat gebeuren, maar alle nieuwe ontwikkelde lesmethodes bieden we uitsluitend digitaal aan. Het is een misvatting dat digitaal goedkoper is; dat valt tegen. Je hebt te maken met beveiliging en het moet voortdurend onderhouden worden… Daarbij is het ontzettend belangrijk om betrouwbaar met de gegevens om te gaan. We registreren honderdduizenden persoonsgegevens. Het register Sociale Hygiëne – waar we verantwoordelijk voor zijn – moet 24/7 beschikbaar zijn en onmogelijk te hacken zijn. We steken daar ontzettend veel energie in.”
VISIE
Hoe kijkt u naar de toekomst van zowel de horeca als het onderwijs?
“Naar beide bijzonder positief. Onderwijs gaat steeds meer inclusief denken. Wat ik daarmee bedoel is dat de deur van het klaslokaal niet meer gesloten is. Die deur is open. Er is veel meer kruisbestuiving tussen onderwijs en bedrijfsleven en veel meer begrip voor elkaar. En met begrip vind je aansluiting naar elkaar toe. In het onderwijs is veel meer besef dat er keuzes gemaakt kunnen worden in hoe de lessen worden samengesteld en hoe de praktijklessen daarop aan kunnen sluiten. Digitalisering is daarin een hulpmiddel, geen drempel.”
Hoe zetten jullie de digitalisering door?
“De coronacrisis heeft daar een grote rol in gespeeld. Met onze ‘Stay Home Hospitality Academy’ hebben we al onze particuliere leerlijnen opengegooid. We ondervonden dat voornamelijk het bedrijfsleven merkt dat e-learning een uitstekend middel is om snel en vrij eenvoudig kennis tot je te nemen. Een ei bakken leer je niet via een app, maar je kunt wel ontzettend veel kennis tot je nemen. Daarom is het zo belangrijk dat de verschillende vormen van onderwijs – fysiek op school, fysiek op de werkvloer en digitaal – naast elkaar bestaan. Het maakt je sterker om je prestaties in de praktijk toe te passen.”
“De horeca verkoopt geluksmomenten en dat missen de mensen nu. Van een saté in een eetcafé tot de spruitjes van Michel van der Kroft. Het gemis is de laatste tijd zo duidelijk. Kwalitatief goed personeel is een grote uitdaging, maar ik ben er ook weer van overtuigd dat mensen het zullen accepteren dat bestellen via een QR-code normaal wordt. Het is voor ondernemers nu zaak om deze periode te gebruiken om of extra personeel te zoeken en aan te trekken of het bestaande personeelsbestand dusdanig te scholen dat ze beter ingezet kunnen worden. Daarin is deze fase cruciaal.”
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.