Door heel Nederland zien de podia hun drankomzet en bezoekersaantallen dalen, aldus VPROÂs muziekportaal 3voor12. Het Patronaat in Haarlem zegt de gevolgen van de crisis te merken. Zowel de kaartverkoop als de horecaopbrengst dalen, vertelt medewerker Warry van der Leen. Een parallel is te trekken met het begin van de crisis. Het Patronaat heeft er direct naar gehandeld. ÂOm kosten te besparen is voorlopig op de woensdag het cafégedeelte, dat als derde podium dient, gesloten.Â
Ook bij Paradiso zijn de horeca-inkomsten sinds begin dit jaar significant gedaald, meldt Jeanine Albronda. ÂMet de kaartverkoop is niets aan de hand, maar met de drankverkoop zeker wel. We dachten eerst dat dit een gevolg was van het rookverbod, maar cijfers van het derde kwartaal 2008 tonen aan dat dit niet het geval kan zijn.Â
Ât Paard van Troje in Den Haag merkt sinds vier maanden zowel in bezoekersaantallen en drankomzet een duidelijke teruggang. ÂHet aanbod aan bands daalt ookÂ, zegt Bas de Wit. ÂZij gaan minder snel op tour, met als gevolg dat we de afgelopen maanden minder concerten hebben kunnen programmeren. Daarbij daalt het aantal bezoekers per concert. Logischerwijs heeft dat ook invloed op de drankomzet, waar de klap eveneens voelbaar is.Â
Atak in Enschede merkt het vooral in de terugloop in kaartverkoop. ÂHet is nog maar de vraag of deze maand de targets worden gehaaldÂ, stelt Ewoud van der Reyden. ÂWaar in januari nog 250 man op een drum Ân bass feest afkwamen, waren dat er afgelopen weekend 150.Â
Veel wijst er dus op dat de een dalende kaartverkoop en horecaopbrengsten te wijten zijn aan de recessie, concludeert 3voor12. "Toch kunnen andere factoren zeker niet uitgesloten worden, zoals natuurlijk het rookverbod."
Toch zijn ook podia die zeggen nog geen hinder van de recessie te ondervinden, waaronder Doornroosje, Tivoli en Vera. Het Nijmeegse Doornroosje laat weten wel minder risicovol te programmeren, maar dat dit in deze periode van het jaar normaal is. ÂJe stelt je programma af op het seizoen. Peter Weening van Vera meent "dat de ene band meer bezoekers trekt dan de ander. Dat is altijd het geval geweest. De daling in drankomzet is verwaarloosbaar en daarbij kun je je afvragen of dat iets met de recessie van doen heeft.Â
Poppodia lopen leeg
19 mei 2009