Pascal Ninaber (Upbeatles): ''Online pubquizzen zijn een enorm succes''

Auteur: Thijs Jacobs
28 mei 2021
Pascal Ninaber (Upbeatles): ''Online pubquizzen zijn een enorm succes''

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.

In deze aflevering een gesprek met Pascal Ninaber (links op de openingsfoto), die samen met Jochem Geerdink (rechts op de foto) Upbeatles oprichtte. Upbeatles is misschien het bekendste bedrijf in de Nederlandse markt voor pubquizzen, zowel online als in de horeca zelf.

Mens

Hoe is je carrière tot stand gekomen?

“In 2011 startten Jochem en ik met onze eerste vaste pubquiz; dat was een maandelijkse quiz in een Utrechts café. Dat liep uiteindelijk helemaal uit de hand, want nu werken we met zo’n twintig vaste kroegen samen en online gaat het al helemaal hard. Door mijn achtergrond in de marketing heb ik de website en de socials kunnen optimaliseren, waardoor we nu een groot bereik hebben.”

Wat betekent de horeca voor je?

“Ik ben zelf niet zo’n ‘horecabeest’, alhoewel ik in mijn leven natuurlijk veel in cafés te vinden ben geweest. Bij de heropening van de terrassen ben ik in ieder geval zeker geen haantje de voorste geweest, maar voor ons bedrijf is de horeca natuurlijk een belangrijke doelgroep. De horeca, en met name de cafébranche, heeft aan de basis gestaan van onze bekendheid, dus we hebben er veel aan te danken.”

Hoe vaak maak je gebruik van de horeca?

“Zeker wel één keer in de week. Dan ga ik een hapje eten of een drankje doen.”

Wat is je favoriete soort horecazaak?

“Dan kies ik toch voor het café, ook uit persoonlijke voorkeur.”

Bedrijf

Hoeveel mensen werken er binnen het bedrijf?

“Naast Jochem en ik werken we met ongeveer tien freelancers samen. We besloten een jaar of vijf, zes geleden dat we fulltime professional pubquizmasters zouden worden en dat is gelukt. We hebben van onze hobby ons werk kunnen maken. Ook nu kunnen we de freelancers nog aardig aan het werk houden, met name door het succes van de online quizzen.”

Welke invloed heeft de coronacrisis op het bedrijf?

“De wereld is veranderd en ons bedrijf ook. Eigenlijk is het op financieel vlak heel goed gegaan, want tijdens de eerste lockdown hadden we tijdens iedere online quiz wel 2000 tot 4500 teams die deelnamen. Vijftien tot twintig procent van de deelnemers steunde ons met een gift, dus financieel gezien was het een goed jaar. In een café heb je het over enkele tientallen tot honderden mensen, dus het bereik is veel groter bij een online pubquiz. Het aantal online deelnemers is nu wel teruggelopen, want een pubquiz kent seizoensinvloeden. Tot en met april is het heel druk geweest, maar het lijkt te stagneren nu; het is even afwachten wat er de komende tijd gebeurt. Toch hebben we het zelfs nu nog over honderden teams, waar per team enkele mensen deelnemen, dus het bereik is veel groter dan in de gemiddelde kroeg. Wanneer het lekker weer is, zien we dat er minder animo is om aan een pubquiz mee te doen. Dat zie je overigens ook in cafés; een pubquiz is echt een najaarsactiviteit. We krijgen voor de online quizzen wel veel meer waardering voor wat we doen, wat heel fijn is, omdat we er zeker wel een dag mee bezig zijn om een quiz te maken. Inmiddels hebben we er meer dan 110 online quizzen opzitten, met in elke quiz 80 vragen, dus je kunt je voorstellen dat dit zelfs voor ons als ervaren quizmakers een flinke klus is.”

Waar zit de meeste pijn vanwege de coronacrisis?

“Natuurlijk is het jammer dat we het fysieke contact niet hebben met de mensen op de horecalocaties. De ‘oehs en aahs’ bij een lastige vraag mis ik wel, dat is achter een scherm toch anders. Toch heb ik nu eerlijk gezegd niet meer de voorkeur voor fysieke pubquizzen. Online is gewoon handiger; als ik om half elf ’s avonds de laptop sluit, dan ben ik gewoon klaar. Daarnaast is er online meer massa, dus is het financieel ook aantrekkelijker. Persoonlijk is de financiële drijfveer trouwens niet het belangrijkste, maar de mooie ervaringen die we – zeker in het afgelopen jaar – hebben opgedaan zijn veel meer waard. Wie kan er nu zeggen dat hij vanuit poptempel Paradiso een quiz heeft verzorgd, twee keer per week voor de ogen van duizenden mensen een muziekquiz mag doen of in een tv-spot van KPN de hoofdrol heeft gespeeld? Daarnaast hebben we ook nog twee keer een innovatieaward gekregen van de gemeente Nijmegen en 22.000 euro opgehaald voor de horeca en de zorg. Dat zijn mooie dingen.”

Visie

Hoe kijkt het bedrijf naar de toekomst?

“We gaan online quizzen blijven doen, absoluut. Er zijn ook veel bedrijven die zich de mogelijkheden op digitaal vlak eigen hebben gemaakt, dus een online quiz als leuke afsluiting op vrijdagmiddag is ideaal. Dat is zomaar een voorbeeld, maar die ontwikkeling zien we wel heel sterk. Binnen onze organisatie zijn we bezig met de ontwikkeling van een platform. Dat wordt een virtuele kroeg, die er echt heel mooi uitziet en waarbij je zelfs een avatar ziet op het scherm; als team zit je gezamenlijk aan een ‘tafeltje’ in de virtuele kroeg. Dat gaat ons nog meer onderscheiden in de markt.”

Welke veranderingen laat de crisis achter?

“Eerlijk gezegd denk ik dat veel horecaondernemers niet goed weten hoe ze kunnen veranderen als bedrijf, maar wél overeind blijven door overheidssteun. Wanneer de coronacrisis voorbij is en beperkingen worden opgeheven, dan gaan zij weer precies hetzelfde doen als voor de crisis. Dat hoeft niet slecht te zijn hoor, want een schoenmaker moet bij zijn leest blijven. Veel meer dan het toevoegen van afhaal konden veel horecazaken ook niet doen als je eerlijk bent, dus de terugkeer naar het oude is een logisch vervolg.”

Hoe groot is de shake-out binnen de horeca?

“Het beeld zal na corona niet heel veel anders zijn dan nu denk ik. Natuurlijk zullen er zaken zijn die het niet redden, maar daarvoor komt er snel een andere voor in de plaats. Dat zie je nu al gebeuren, tijdens de crisis.”

Hoe ziet het horecalandschap er in 2022 uit?

“In essentie blijven horecaondernemers doen waar ze goed in zijn; de mensen vermaken met gezelligheid, service en mooie producten. En dat zal niet veranderen, want daar zijn de mensen naar op zoek.”

Foto's gemaakt door Bart van der Putten, bartvanderputten.com

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws