Oud Reuchlin & Boelen (ORB) wordt door een voorgenomen fusie tussen het Franse moederbedrijf InVivo Wine en het eveneens Franse Vinadeis onderdeel van de marktleider op het gebied van wijnproductie. Hierdoor ontwikkelt ORB zich van wijnimporteur tot wijnproducent en -distributeur.
ORB neemt hiermee een unieke positie in op de Nederlandse markt. De overname betekent dat ORB haar vernieuwde strategie – transformeren van importeur naar volledig wijnbedrijf – versneld kan doorvoeren. Het bedrijf heeft nu de hele keten, van druif tot glas, in eigen beheer. Hierdoor kan ORB nu ook zelfgeproduceerde kwaliteitswijnen aanbieden. ORB koestert daarnaast haar jarenlange partnerships met de wijnhuizen die al via het bedrijf op de wijnkaarten in de Nederlandse horeca staan. ORB verwacht dat de blend van eigen merken en sterke partnerships met andere merken haar positie verder versterkt doordat ze haar relaties hierdoor optimaal kan bedienen.
Jaaromzet verdubbelt
Moederbedrijf InVivo gaat door deze fusie in Frankrijk over 40.000 hectare wijngaarden beschikken van ruim 5200 aangesloten wijnboeren. InVivo heeft wijngaarden in de belangrijkste Franse wijnregio’s, met een totale oppervlakte die vergelijkbaar is met een kwart van de provincie Utrecht. Daarnaast beschikt de groep over 32 wijndomaines en chateaus, eigen afvulcentra en een groter internationaal kantoor- en distributienetwerk. De jaaromzet van het nieuwe bedrijf verdubbelt dankzij de voorgenomen fusie met Vinadeis tot circa € 500 miljoen. InVivo distribueert naast haar eigen wijnen wereldwijd kwaliteitswijnen van gerenommeerde wijnhuizen en wijnregio’s.
Versterken van marktleiderspositie
ORB is al marktleider in de Nederlandse horeca en gespecialiseerde vakhandel. Managing Director José Olde Olthof is er trots op dat het Franse moederbedrijf een cruciale rol ziet voor ORB in het versterken en uitbouwen van die positie. “We hebben binnen de groep een leidende rol bij het ontwikkelen van nieuwe internationale concepten, digitalisering en een nog duurzamere route to market. Dat past bij onze groeiambitie. De uitrol van onze vernieuwde strategie is een herpositionering die gericht is op verdere groei en structurele verbetering van de winstgevendheid. InVivo speelt hierin een grote rol, door continu te investeren in ORB op het gebied van ERP (SAP), CRM en BI. Hierdoor loopt ORB voorop in de markt met haar data driven sales & marketing concepts”, aldus Olde Olthof.
Efficiency- en kostenvoordelen
De voordelen voor de klanten van ORB zijn volgens haar evident. “Zij krijgen nu ook de mogelijkheid om wijnen rechtstreeks van de producent te betrekken, dus zonder tussenpersonen. Dat biedt efficiency- en kostenvoordelen terwijl de kwaliteit van onze producten en diensten onverminderd hoog blijft. Daarnaast profiteren ze bij de bestaande merken die ORB voert van schaalvoordelen, efficiëntere distributie en uiteraard van de wijnexpertise die ORB in bijna driehonderd jaar heeft opgebouwd”, zegt Olde Olthof.
Customer focused organisatie
Als onderdeel van de verstevigde positie op de Nederlandse markt richt ORB de organisatie volledig customer focused in. Daarnaast wordt het fijnmazig distributienetwerk in overleg en in samenwerking met bestaande en nieuwe (inter)nationale partners verder geoptimaliseerd. ORB is gevestigd in Zoetermeer en heeft veertig medewerkers.