De start-up "Tabster":https://www.tabster.nl/ introduceert een geheel nieuwe manier van betalen in de horeca. Klanten hoeven geen portemonnee meer op zak
te hebben, maar kunnen hun rekening openen, delen en betalen via de app. Hun creditcard of IBAN is hieraan gekoppeld. Het bedrijf speelt hiermee in op de trend dat betalen steeds handiger en sneller moet kunnen.
*geen gedoe*
Geen gedoe meer met kleingeld of pinnen in de horeca. Niet meer wachten op de rekening. Nooit meer gezeur met je vrienden over wie welk deel van de rekening moet betalen. Daarvoor zorgt Tabster. De Amsterdamse start-up gaat het betalen in de horeca drastisch veranderen, net als Uber op de taximarkt en AirBnB bij hotelovernachtingen. Volgens medeoprichter Sjoerd Rothweiler zorgt de app er voor dat betalen naar de achtergrond gaat. ÂDan kunnen we ons in de horeca weer volledig storten op waar het écht om gaat: het gezellig hebben met je vrienden.Â
*Slimme kassa-aansturing*
De Tabster-app is gekoppeld aan het kassasysteem van de betreffende kroeg of restaurant, onafhankelijk van het type software of hardware. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door Eijsink Afrekensystemen, dat op 1 september 2015 een belang in Tabster heeft genomen. Eijsink levert kassasystemen en aanverwante diensten aan de Nederlandse horeca en is dus helemaal thuis in de doelgroep van Tabster. Ook Eijsink ziet de app als uitkomst voor veel horecabedrijven. ÂOndernemers zijn verzekerd van betaling, dankzij de koppeling van de app aan de creditcard of IBANÂ, aldus René Eijsink, commercieel directeur van Eijsink Afrekensystemen. ÂDaarnaast bespaart het heel veel tijd en gedoe. Op drukke avonden is met één druk op de knop een rekening aangemaakt; klanten hoeven nooit meer per rondje af te rekenen. Dat levert enorm veel tijdswinst op, waardoor de horecaondernemer bijvoorbeeld meer drankjes kan verkopen.Â
*Uitrol vanuit Amsterdam*
Tabster is op kleine schaal begonnen met testen in de Amsterdamse horeca. Op dit moment kan Tabster worden gebruikt in café Zouk, café Vanzz en café De Pijp. Hierna volgen horecazaken in de rest van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vervolgens wordt Tabster met behulp van Eijsink over de rest van Nederland uitgerold. Rothweiler: ÂWe willen een perfect werkende en supergebruiksvriendelijke app voor consumenten. Vandaar dat we het rustig aan uitrollen. Tabster verandert in principe niets aan de processen in de horeca. We optimaliseren deze alleen. Dat zorgt ervoor dat de barman en Âvrouw met nog meer plezier hun werk kunnen doen en dat de klant meer tevreden is.Â
*Over Tabster*
Tabster is gevestigd in Amsterdam en onderdeel van de incubator van ING: de ING Innovation Studio. De start-up werd in 2013 opgericht door Sjoerd Rothweiler en Frans van Hoogstraten. Rothweiler werkte ruim zeven jaar voor ING voordat hij met Tabster begon. Van Hoogstraten heeft een achtergrond als IT-, web- en softwareontwikkelaar. In november 2015 is Tabster ING Starter van de Maand.
~Thijs Jacobs~
Nieuwe manier van betalen in de horeca
11 november 2015