Door het slechte weer in april van dit jaar is de bierverkoop in het tweede kwartaal met 4,4 procent gedaald. In de warme en zonnige maand juni veerde de biermarkt juist op, maar dit was onvoldoende om het verlies in april goed te maken. De consumptie van alcoholvrij bier steeg wel in het tweede kwartaal.
In april 2023 lag de bierverkoop met een daling van maar liefst 16,1 procent fors lager dan in april 2022. Dat heeft onder andere te maken met het koele en regenachtige weer in april. Ook op Koningsdag, een dag die veel mensen normaal gesproken buiten vieren met een biertje in de hand, gooide het koude weer roet in het eten.
In mei was het weer vrij normaal en was de biermarkt met een daling van 1,5 procent stabiel te noemen. Door het warme en zonnige weer in juni veerde de biermarkt met een stijging van 3,5 procent weer op, maar dit was onvoldoende om dalende verkopen in april goed te maken. Over het hele tweede kwartaal daalde de biermarkt met 4,4 procent in vergelijking tot 2022.
Daarbij speelt ook mee dat in het tweede kwartaal vorig jaar de biermarkt sterk opleefde als gevolg van het afschaffen van de coronamaatregelen, waardoor sprake was van een inhaaleffect van de bierconsumptie. In het tweede kwartaal 2023 ontbrak dat inhaaleffect, omdat de Covid-maatregelen al voor langere tijd zijn afgeschaft.
Alcoholvrij bier groeit door
Waar de bierverkoop als totaal daalde in de eerste helft van dit jaar, groeide de verkoop van alcoholvrij juist verder door. De verkoop van alcoholvrij bier groeide in de eerste zes maanden van dit jaar met 6,1 procent. Vooral alcoholvrij speciaalbier won aan populariteit. De consumptie daarvan nam in het afgelopen half jaar toe met 32,1 procent.
Bron: Nederlandse Brouwers
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.