Door een slechte zomer en hoge inflatie zijn de bierverkopen over 2023 licht terug gelopen. Tegelijkertijd kiest de Nederlandse bierdrinker steeds bewuster voor bier met een lager alcoholpercentage. Nederlandse Brouwers roept het nieuwe kabinet op te kiezen voor gerichte maatregelen om een overmatige alcoholconsumptie en drinken onder de 18 jaar tegen te gaan. Daarnaast roepen de brouwers de formerende partijen op de belastingverhoging op alcoholvrij bier terug te draaien door een nultarief in te voeren.
Afbeelding: Nederlandse Brouwers
Verantwoorde keus
Nederlandse Brouwers-voorzitter Fred Teeven: “De afgelopen jaren werd al steeds vaker een alcoholvrij of -arm bier gedronken. We zien nu ook dat er steeds meer wordt gekozen voor bier met minder alcohol erin. Brouwers spelen op deze maatschappelijke ontwikkeling in door een groter en smaakvoller aanbod aan alcoholvrije, arme en laag alcoholische bieren.”
De Nederlandse bierdrinker weet dus heel goed wat wanneer past bij een evenwichtige levensstijl waarbij genieten, gezelligheid, bewust en verantwoord, uitstekend samengaan. Teeven: “We hopen dat het nieuwe kabinet dit ook ziet en daarom kiest voor een gerichte aanpak om overmatige alcoholconsumptie of drinken van alcohol onder 18 jaar tegen te gaan.”
Teeven roept de formerende partijen daarom op een andere weg te kiezen: “We staan onverkort achter de ambities in het Nationaal Preventie Akkoord. Twee van de vier doelen liggen op koers om in 2040 gehaald te worden. Om de andere twee te realiseren zijn naar onze mening gerichte maatregelen nodig. Van specifieke maatregelen voor risicogroepen, vroeg signalering tot meer alcoholvoorlichting aan jongeren. Laat de bierdrinkers die verantwoord genieten met rust en stop met maatregelen die alleen maar de bedoeling hebben om de schatkist te vullen zoals de recente accijnsverhoging of forse verhoging van de verbruiksbelasting!”
Slecht weer
In 2023 is zowel de horeca- als de thuisconsumptie van bier gedaald. De verkopen van pils en biermixen (zoals Radlers) daalden respectievelijk met 6,5 en 15,2 procent. Waar de afgelopen jaren vooral de consumptie van speciaalbier en alcoholvrij bier groeide, bleef de verkoop dit jaar stabiel. Ook had de inflatie een negatieve impact op de verkoop. Daarnaast speelde ook het slechte zomerweer de biermarkt parten. Vooral biermixen zoals Radler, die vooral worden gedronken bij mooi weer, hadden daar veel last van.
Overheid ondermijnt positie van alcoholvrij bier
De afgelopen tien jaar was alcoholvrij de groeimotor van de bierverkoop. De verkoop hiervan steeg tussen 2010 en 2022 met 555 procent. Er zijn in die periode steeds meer varianten van alcoholvrijbier bijgekomen en door inspanningen van brouwerijen is alcoholvrij bier steeds beter beschikbaar geworden in de horeca, in sportkantines en op studentenverenigingen.
In 2023 stabiliseerde de verkoop van alcoholvrij bier en voor 2024 zijn de vooruitzichten niet goed. De overheid heeft vanaf 1 januari de frisdrankenbelasting, die ook van toepassing is op alcoholvrij bier, namelijk met 196 procent verhoogd.
Fred Teeven: “Samen met de overheid hebben brouwerijen afspraken gemaakt om de verkoop van alcoholvrij bier te stimuleren. Dit streven wordt ondermijnd door de belastingverhoging. Als de overheid serieus is over de rol van alcoholvrij bier in het kader van preventie, dan moet alcoholvrij bier worden vrijgesteld van de frisdrankenbelasting. Wij hopen dat de nieuwe coalitie uitvoering geeft aan de motie die door de Eerste Kamer is aangenomen om bij de differentiatie van de frisdrankenbelasting een nultarief in te voeren voor onder andere alcoholvrij bier. Het invoeren van een nultarief voor alcoholvrij bier zou getuigen van consequent overheidsbeleid.”
Teeven wijst daarbij op het Verenigd Koninkrijk waar alcoholvrij bier ook is vrijgesteld van de frisdrankenbelasting. De Britse overheid ziet alcoholvrij bier terecht als een verantwoord alternatief naast alcoholhoudende dranken.
Afbeelding: Nederlandse Brouwers
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.