De organisatie van de Nationale Horecadag organiseert dit jaar een xxl editie; Week van de horeca, die plaats zal vinden van 20 tot en met 25 september. Als aftrap van de Week van de horeca wordt een landelijke verkiezing in het leven geroepen: Het leukste horecateam van Nederland.
De afgelopen twee jaar heeft de Nationale Horecadag met succes plaatsgevonden, met als doel het imago van de horecabranche te verbeteren, gezamenlijk te werken aan instroom van nieuwe horecamedewerkers en studenten en om een landelijk event te organiseren speciaal voor iedereen in de horeca. Dit jaar gaat de organisatie een groter, langer en feestelijker initiatief organiseren; de Week van de horeca. Met een kick of op maandag 20 september wordt direct het startschot gegeven voor een week vol activiteiten, kijkjes achter de schermen en de finale van de verkiezing ‘Het leukste horecateam van Nederland’.
Landelijke samenwerking
Door gezamenlijk de krachten te bundelen werken horecabedrijven, opleidingen en organisaties zoals FNV Horeca samen om ook mensen buiten de horecabranche te bereiken en te enthousiasmeren voor een baan – of opleiding in de horeca. Horecabedrijven kunnen zelf kosteloos meedoen door een workshop of rondleiding te organiseren voor potentiële werkzoekenden. Tegelijkertijd roept de organisatie op om in deze week ook de huidige horecamedewerkers nog eens extra in de spotlight te zetten. “Helemaal in deze onzekere tijd is het van belang dat wij alle horecaprofessionals nog eens extra in het zonnetje zetten.
Haal de Week van de horeca ballonnen en vlaggetjes in huis, kook eens extra lekker en gezond voor ze, steek ze weer eens in een mooi nieuw tenue, kortom maak ze extra trots”, aldus Hans Everse, Voorzitter van het Gastronomisch Gilde.
Partners zoals het Gastronomisch Gilde, VHC en L1NDA hebben zich wederom aangesloten bij het initiatief. Ook Edwin Vlek van FNV Horeca onderschrijft het belang van deze krachtenbundeling; “Met het tekort aan horecapersoneel komt ook de groei – en het herstel van de sector onder druk. Tijdens de Week van horeca bundelen wij onze krachten om als branche te laten zien waarom werken – en studeren in de horeca zo geweldig is én zetten wij alle huidige horecaprofessionals in het zonnetje, want zonder hun inzet geen horeca”.
Verkiezing
In de aanloop naar de Week van de horeca lanceert de organisatie een landelijke verkiezing voor alle horecabedrijven en haar medewerkers. Horecateams kunnen zich kosteloos aanmelden en moeten via hun inzending de jury van o.a Patrick Treichl (De Gastvrijheidscoach) en Milo Berlijn, overtuigen waarom zij het leukste horecateam van Nederland zijn. Wim Jansen, CEO van L1NDA: ”Wij staan 100% achter deze verkiezing omdat wij vinden dat werken in de horeca vooral leuk moet zijn. Want blije en gemotiveerde medewerkers zorgen voor meer loyale en tevreden gasten in je zaak.”
Tijdens de Week van de horeca worden de finalisten samen met de vakjury bezocht door een gastjury van horecastudenten van diverse opleidingen in Nederland, om zo de horecatalenten van de toekomst nog meer te verbinden met het werkveld. Jan Rijksen, Hoofd beroepspraktijkvorming Albeda Horecacollege vertelt waarom hij de verkiezing en samenwerking met horecastudenten zo waardevol vindt; “Om onze huidige horecastudenten enthousiast te maken om na hun studie te kiezen voor een baan in de horeca, is het enorm van belang om al tijdens hun opleiding een goede aansluiting te hebben met het werkveld. Het feit dat horecastudenten nu als gastjury langs kunnen gaan bij de finalisten is hier natuurlijk een perfecte kans voor”.
Aanmelden voor het de verkiezing ‘Het leukste horecateam van Nederland’ kan via www.weekvandehoreca.nl. De winnaar wordt bekend gemaakt op 25 september en ontvangt naast de wisselbeker ook een cheque t.w.v € 1000,- om te besteden aan een teamuitje.